شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 10243
تاریخ انتشار: 1400/10/18 23:00

بررسی زیرساخت های لازم برای ورود معادن به بورس

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: زیرساخت‌های موردنیاز برای ورود معادن به بورس آن‌طور که مد نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت است هنوز فراهم نیست.

سعید عسکرزاده امروز افزود: ورود معادن به بورس همچون همه بنگاه های دیگر نیازمند زیرساخت هایی است که هنوز نمی دانیم این زیرساخت‌ها تا چقدر مهیا است و چرا وزیر صمت موضوع ۳۰ درصد بخش ساکنان منطقه را مطرح کرده است؟

وی بیان داشت: اگر قرار باشد این کار را پیگیری کنیم باید تعاونی‌های فراگیری درسطح شهرستان ها و مناطق برخوردار از مواهب طبیعی معدنی شکل داده و این تعاونی‌ها را در محدوده های معدنی شریک کنیم.

عسکرزاده ادامه داد: یا باید اعلام کنیم کسانی که تمایل دارند در این معادن وارد شوند که در این صورت نیز عدد ۳۰ درصد عدد خیلی کارشناسی نیست و اگر سرمایه دارانی در منطقه حضور دارند و کار معدنی بلد هستند چرا ۳۰ درصد؟ بلکه بیایند در مزایده همه محدوده معدنی شرکت کنند. یا اینکه از نظر فنی به آنان اولویت داده شود تا کار کنند.

وی گفت: اگر هم این افراد کار معدنی بلد نیستند و فقط در خصوص سرمایه صحبت می کنیم، در این صورت نیز نفعی به مردم نخواهد رسید.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اگر استفاده از ابزار بورس مدنظر است باید گفت هنوز فاصله زیادی تا آن نقطه داریم و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، یعنی پیش از هر چیز باید معادن را به نقطه ای برسانیم که بتوانند در فرابورس حضور داشته باشند و در آن پذیرش شده باشند.

وی اضافه کرد: در این صورت می‌توان به هر نسبتی که دولت صلاح دانست بخشی از سهام آن را در بورس عرضه کند و بخش دیگر را به صورت بلوک یا از طریق بورس یا از طریق مزایده واگذار کند، در صورت اگر چه بازهم سهامداران مردم خواهند شد اما باز آن ۳۰ درصد الزاماً از ساکنان منطقه نخواهد بود و فقط مقداری داریم بازار سرمایه را درگیر می کنیم.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: در هر حالت که بحث کنیم هنوز زیرساخت‌های مد نظر برای ورود معادن به بورس آنطور که مورد نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت است فراهم نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4voyp3