سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 20715
تاریخ انتشار: 1401/09/08 09:51

برای جلوگیری از تمرکز حمایت صنایع پیشرفته در تهران، چه اقداماتی انجام دادید؟

بخش زیادی از خدمات صندوق در استان تهران ارائه می‌شود، چراکه صنایع پیشرفته تمرکز بیشتری در تهران دارند، اما سهم استان‌های دیگر کمتر از ظرفیت آنهاست. در همین راستا در استان‌هایی که ظرفیت‌های بالاتری داشتند، دفاتر کارگزاری صنایع پیشرفته در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۱۱ استان راه‌اندازی شده است.

یازدهمین دفتر در هفته گذشته در استان زنجان افتتاح شد و راهاندازی دفاتر برای سایر استانها که ظرفیت دارند، مانند اصفهان، کرمان و گیلان هم در دستور کار است. ظرفیتها بر اساس سند آمایشی استان و میزان تقاضای ورودی از این استانها تعیینشده است. در حال حاضر در استانهای فارس، یزد، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، هرمزگان، بوشهر و بندرعباس، دفاتر کارگزاری صندوق فعال هستند.

رئیسجمهوری در جمع وزیر و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه اتاق فکر دولت است

رئیسجمهور، دانشگاه را منشأ پیشرفتهای عظیم کشور و کینه دشمنان را بهخاطر اثرگذاری این نهاد دانست و با بیان اینکه دولت بهدنبال کمکردن فاصله وضع موجود و مطلوب است، از اساتید دانشگاه خواست که پیشرفتهای کشور را برای دانشجویان و عموم جامعه تبیین کنند.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی در نهمین مقصد بازدید و نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور یافت و با استماع گزارش وزیر و معاونان در جریان جزییات عملکرد یکساله این وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه، راهکارها و پیشنهاداتی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای آن ارائه کرد.

رئیسجمهور تلاش در جهت ارتقای علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما با چالشها و مشکلاتی مواجه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است.

آیتالله رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیتپذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه اینچنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند، بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.

رئیسجمهور اندیشه حکیمانه را زمینه اجرای حاکمان دانست و با تاکید بر اهمیت نهاد دانشگاه افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهشهای انجام شده بهرغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمیرسد و گرهای از مشکلات کشور باز نمیکند که در این زمینه باید یک بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاهها صورت گیرد.

آیتالله رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقا این رتبه تاکید کرد.

وی با یادآوری مسئله بسیار مهم «افزایش بهرهوری» متناسب با هزینهها، تصریح کرد: بهترین افراد برای سنجش میزان بهرهوری وزارتخانه و دانشگاهها، مدیران وزارت علوم هستند.

آیتالله رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰هزار نفر بهعنوان هیات علمی در دانشگاههای کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است اما مهمتر از آن میزان نقشآفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است؛ چرا که اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.

رئیسجمهور همچنین لزوم «مدیریت و تصمیمگیری علمپایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست؛ دولت، دولت تحولگراست و بهدنبال کمکردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرآیندها و تحول نهادی پیشنیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.

آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر و معاونان وزارت علوم «برتری در رتبه دانشجو»، «اثربخش بودن تحقیقات»، «اشتغال پایدار»، «مرجعیت علمی»، «بالندگی فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را از شاخصههای مهم دانشگاه برتر از نگاه دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم بر اساس این شاخصهها عملکرد دانشگاهها را بررسی و رتبهبندی کند و با اعلام نتایج آن بهصورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل مشکلات احتمالی عدم پیشرفت هر دانشگاه را بررسی و رفع کند.

گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارتآموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیسجمهور به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهارکرد: ورزیده شدن و مهارتآموزی عملی دانشجویان در رشتههای مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورتهای امروز دانشگاههاست؛ چرا که دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت در عمل و اجرا هم تسلط داشته باشند.

بررسی راههای جذب بودجه تحقیقاتی دستگاههای مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه، انتخاب اعضای هیات امنای دانشگاههای هیأت امنایی از چهرههای برجسته و موثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاههای مسئولیتپذیر در ایفای نقش در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان، بررسی راهکارهای تشکیل صندوقهای دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تامین برخی از هزینهها از دیگر راهکارها و توصیههای مهم رئیسجمهور برای ارتقای کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.

آیتالله رئیسی با اشاره به اهمیت جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیتهای داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهرهگیری از تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم اما نسخههای دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت، بلکه معتقدیم این نسخهها باید توسط کارشناسان داخلی به دقت بررسی و متناسب با منافع ملی درباره آنها تصمیمگیری شود.

رئیسجمهور همچنین اجرای دقیق و به دور از چانهزنی مصوبه ممنوعیت برگزاری دورههای آموزشی در دستگاههای اجرایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با عمل به این مصوبه مهم ضابطهمندی در جذب نیرو را بر سیستم اجرایی و اداری کشور حاکم کنید تا دانشجویان و خانواده آنها همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در عمل عدالت در آموزش و عدالت در جذب را احساس کنند.

آیتالله رئیسی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل موسسات اعزام دانشجو به موسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارکهای علم و فناوری و همچنین شرکتهای دانشبنیان را از اقدامات ارزشمند و موثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانشآموزان و دانشجویان مطرح شد اما «راویان پیشرفت» باید اساتید دانشگاهها باشند.

رئیسجمهور به مدیران وزارت علوم توصیه کرد تحریمهای علمی توسط دانشمندان کشور را بشکنند و اسناد شورایعالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oadoq