شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 16818
تاریخ انتشار: 1401/03/02 01:03
هنوز ممنوعیت واردات آیفون ابلاغ نشده است

بازار موبایل در آستانه تحول

هفته گذشته واردکنندگان در سامانه جامع تجارت با این پیام مواجه می‌شدند که ثبت سفارش برند اپل تا روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت محدود شده است. به گزارش برخی خبرگزاری‌ها این پیام از روز گذشته تغییر کرده و در سامانه اعلام شده باتوجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. گروه ۲۷، گروه کالاهای لوکس و غیرضروری است که امکان تامین ارز برای آنها وجود ندارد؛ بنابراین گزارش‌ها حاکی از این است که تلفن‌های همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفتند که امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.

البته هنوز ابلاغیه رسمی ازسوی سازمان‌های متولی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه منتشر نشده و این وزارتخانه در هفته گذشته هم پاسخ روشنی درباره ممنوعیت ورود موبایل‌های لوکس نداده است. گفتنی است ممنوعیت موبایل‌های لوکس و به‌طور مشخص آیفون تاکنون چندین بار، به‌ویژه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، تا جایی که حتی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اوایل اردیبهشت وعده دادند که تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

تاثیر منفی ممنوعیت‌ها بر بازار

در همین حال سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه ممنوعیت واردات آیفون هنوز به‌‌طور رسمی ابلاغ نشده، گفت: در کارتابل واردکنندگان در سامانه جامع تجارت، آیفون در گروه ۲۷ کالایی قرار گرفته است.

محمدرضا عالیان  درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، اظهار کرد: هنوز به‌صورت رسمی ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون اعلام و ابلاغیه صادر نشده است، بلکه در کارتابل شرکت‌های واردکننده در سامانه جامع تجارت، اطلاعیه‌ای مبنی بر قرار گرفتن آیفون در گروه ۲۷ کالایی که مربوط به گروه کالاهای لوکس می‌شود، منتشر شده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی افزود: نکته‌ای که متولیان فراموش کرده‌اند این است که واردات گوشی‌های پرچمدار تعرفه ۵ درصدی داشت که به ۱۲ درصد افزایش یافت و قرار بود ما‌به‌التفاوت ۷ درصدی در صندوق حمایت از تولید موبایل نگهداری شود و حالا با ممنوعیت واردات صندوق حمایت از تولید موبایل هم بی‌معنی می‌شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر باید در زمینه خدمات پس از فروش آیفون‌هایی که تاکنون آمده هم فکری شود. خدمات پس از فروش در ایران ۱۸ ماهه است؛ بنابراین آیفونی که دیروز فروخته شده تا ۱۸ ماه باید گارانتی داشته باشد. وقتی واردات ممنوع شود، شرکت از کجا قطعات این گوشی را تهیه کند و خدمات پس از فروش ارائه دهد.

عالیان به بازار موبایل هم اشاره کرد و گفت: ممنوعیت واردات هر وسیله‌ای تاثیرات منفی بر بازار می‌گذارد و منجر به این می‌شود که کالاهای دیگر ارزش کاذب پیدا کنند و از ارزش واقعی خود دور شوند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: با ممنوعیت واردات آیفون مصرف‌کنندگان این برند نیز به سمت استفاده از گوش‌های پرچمدار سایر برندها می‌روند و به این ترتیب صرفه‌جویی ارزی خاصی هم رخ نمی‌دهد، زیرا حجم واردات این قبیل گوشی‌ها افزایش می‌یابد. از سویی دیگر به قاچاق هم دامن زده می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون کارشناسی شده نیست

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز نیز اظهار کرد: سامانه جامع تجارت شب گذشته پیغامی را روی این تارنما منتشر کرد که براساس آن اولویت‌ کالاهای برند آیفون به گروه کالایی ۲۷ تغییر کرده است. این گروه مربوط به کالاهایی است که واردات آنها ممنوع است؛ بنابراین استنباط ما این است که واردات محصولات برند آیفون نیز ممنوع شده است.

امیر اسحاقی در ادامه با بیان اینکه چرا باوجود برخی گوشی‌های لوکس دیگر برندها، واردات آیفون ممنوع می‌شود، گفت: متاسفانه این اقدام به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست و به‌نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر تحت تاثیر فشارهای سیاسی گرفته شده است. به‌طور قطع این تصمیم تبعات منفی خواهد داشت، چراکه هیچ نوع مدیریت ارزی در این ماجرا صورت نخواهد گرفت. با این سیاست ما بازار برند آیفون را دو دستی تقدیم کره‌ای‌ها خواهیم کرد، این در حالی است که این دو فرقی با یکدیگر ندارند. امروزه بیش از ۵۰۰۰ واحد صنفی کشور به‌صورت مستقل در حوزه برند آیفون فعالیت می‌کنند و ۲۵۰ شرکت داخلی بر این برند تمرکز کرده‌اند. ناگفته پیداست که این تصمیم موج بیکاری فعالان این حوزه را در پی خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه گفت: سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه گوشی وارد کشور شده، اما امروزه عدم امنیت روانی جامعه به حدی رسیده که کسی جرات نمی‌کند در معابر عمومی گوشی آیفون خود را در دست بگیرد. چرا دولت بدون کارشناسی دقیق چنین تصمیمی را اخذ کرده است؟ عنوان شده که قرار است یک میلیارد دلار ارزی که برای واردات گوشی آیفون به کشور صرف می‌شود صرفه‌جویی و به سمت واردات خودرو سوق داده شود. حوزه خودرو چه ارتباطی به حوزه گوشی‌های همراه دارد؟

اسحاقی در ادامه با اشاره به معضل قاچاق مسافری، عنوان کرد: بنا بر آخرین اطلاعات، سالانه حدود ۳۰ هزار دستگاه گوشی قاچاق از طریق مسافری وارد کشور می‌شود و کد رجیستری دریافت می‌کند. به‌طور حتم ارز موبایلی که به‌صورت قاچاق وارد کشور شده، غیرقانونی از کشور خارج شده است. متاسفانه این نکات از چشم دولت پنهان مانده است. ما نباید فراموش کنیم که بدون‌شک آیفون از طرق مختلف وارد کشور خواهد شد و حتی اگر مصرف‌کننده بدون سیم‌کارت و با استفاده از مودم‌های جیبی اقدام به استفاده از این گوشی‌ها کند، این اتفاق رخ خواهد داد.

وی همچنین گفت: ما قبلا در حوزه خودرو شاهد تبعات چنین تصمیمی بوده‌ایم، اما همان‌طور که عنوان شد حوزه خودرو تفاوت بسیار چشمگیری با حوزه تلفن‌های همراه دارد. گوشی موبایل نیاز تمام اقشار جامعه است. امروزه بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و حتی مسئولان حکومتی و نمایندگان مجلس از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند. چرا باید در چنین شرایطی این تصمیم گرفته شود؟

 دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی تصریح کرد: ‌ای کاش این تصمیم بعد از ورود آیفون ۱۴ گرفته می‌شد و به این کالا شناسه تعلق نمی‌گرفت تا این موج گریبانگیر شرکت‌ها و واحدهای صنفی فعال در این حوزه نمی‌شد تا آنها به فعالیت خود ادامه دهند. سابق بر این تعرفه واردات کالاهای آیفون از ۵ به ۱۲ تغییر کرد؛ ارز تخصیصی از نیمایی به آزاد تغییر پیدا کرد و این تصمیم غیرکارشناسی اخیر هم ماجرای جدید دولت برای این برند است.

احتمال افزایش نرخ در بازار موبایل

اسحاقی با تاکید بر اینکه به‌طور قطع بعد از این تصمیم، قیمت‌ها در بازار موبایل به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت، گفت: با اقدام یادشده نه‌تنها گوشی‌های IOS بلکه گوشی‌های ANDROID نیز با جهش نرخ مواجه خواهند شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: ما قبلا نتایج چنین تصمیماتی را در حوزه لوازم خانگی نیز تجربه کرده‌ایم. اگر آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکنون تبعات این تصمیمات را تجربه نکرده‌اند از تجربه گذشتگان عبرت بگیرند. چرا کارگروه تخصصی موبایل در دوره فعالیت ایشان تعطیل شده است؟ وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی شرایط فعلی باشد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rao8y