سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 10066
تاریخ انتشار: 1400/10/15 20:45

بازار سودآور واردکنندگان قطعات لوازم خانگی

بالای ۸۰ درصد قطعات واردشده به ایران، اصالت‌ ندارند. قیمت ترموستات دانمارکی، بالای ۳ هزار یورو است اما کپی چینی را که فقط ۸۰ سنت قیمت دارد به جای قطعه اصلی، عرضه می‌کنند.

در یک سال اخیر بزرگ‌ترین اتفاق تاریخ لوازم خانگی کشور رخ داده است: ممنوعیت واردات رقبای خارجی به ویژه کره‌ای‌ها. به نظر می‌رسد که دیگر عذر و بهانه‌ای برای رشد و پیشرفت تولیدکنندگان داخلی باقی نمانده است زیرا بازار ۸۰ میلیونی کشور عملاً در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است و رقبای، اخراج شده‌اند؛ موضوعی که منتقدان بسیار دارد و ‌چه‌بسا در بلندمدت، انگیزه آنها را برای ارتقای کیفیت و خدمات کاهش دهد. نکته مهم دیگر آن است که همچنان بسیاری از قطعات، وارداتی هستند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز از وضعیت وخیم قطعات و جولان کالای بی‌کیفیت در بازار می‌گوید. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

علی-جمالی-اتحادیه-صنایع-برودتی

۸۰ درصد قطعات اصالت ندارند

قطعات اصلی لوازم‌خانگی وارداتی از موتور یخچال گرفته تا ترموستات و گاز آن، وارداتی است. اکنون که بسیاری از اجزاء وارد می‌شود حداقل قطعات باکیفیت وارد شود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران ضمن بیان این موضوع به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «چرا با ارز مملکت، محصول غیراستاندارد و فاقد اصالت وارد می‌شود؟ مورد یخچال را در نظر بگیرید. باید سایتی وجود داشته باشد و اطلاعات مربوط به تولیدکننده، قدرت و مشخصات آن در سایت ثبت شود». وی افزود: «در حال حاضر بالای ۸۰ درصد قطعات واردشده، بدون اصالت است. خیابان هدایت پر است از قطعات نامرغوب. قیمت ترموستات دانمارکی بالای ۳ هزار یورو است اما کپی چینیِ ۸۰ سنتی آن را به جای قطعه اصلی عرضه می‌کنند. به این ترتیب قطعه‌ای که نوع اصل آن ممکن است ۲۰ سال کار بدهد مدت کوتاهی کار می‌کند و مصرف انرژی آن چند برابر می‌شود. استفاده از قطعه مرغوب باعث می‌شود در حجم گاز یا برق مصرفی کشور به شدت صرفه‌جویی شود و به نفع مردم و دولت خواهد بود».

تولیدکنندگانی که وجود خارجی ندارند

بعد از ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای، خبری منتشر شد مبنی بر این که کره‌ای‌ها، دیگر اجازه نمی‌دهند قطعات آنها به بازار ایران وارد شود. گفته ‌شد که این تصمیم؛ نوعی اقدام تلافی‌جویانه بوده است. آیا واقعا چنین است؟ علی جمالی در پاسخ این سوال گفت: تولیدکنندگان بزرگ و شناخته‌شده جهان اجازه نمی‌‌دهند که قطعات تولیدی آنها در هر محصولی استفاده شود. ادعای مطرح‌شده به قول معروف نوعی کلک زدن است. طبیعی است که برای مثال؛ بنز اجازه نمی‌‌دهد موتورش در پیکان استفاده شود! ۲۰ کانتینر از آن جنس کپی، وارد و در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. بسیاری به بهانه‌ اینکه برای مثال سالانه صد هزار یخچال تولید می‌کند یک میلیون کمپرسور وارد می‌کنند، شرکتی را ثبت و لوگوی خود را روی محصول درج می‌کند».

به اعتقاد علی جمالی، استفاده از ظرفیت اتحادیه، کیفیت قطعات وارداتی را افزایش می‌دهد اما در عمل چنین نشده است. وی ضمن بیان این موضوع تصریح کرد: «نامه‌نگاری کردیم و از گمرک خواستم فهرست واردکنندگان کمپرسور را در اختیار ما قرار دهند اما موافقت نشد. مسئولان صمت گفتند که دو میلیون کمپرسور وارد می‌شود. این را ما هم می‌‌دانیم؛ سوال اصلی اینجاست که واردکنندگان چه کسانی هستند؟ ۸۰ تا ۹۰ درصد واردکنندگان گاز خنک‌کننده، جا و مکان مشخصی ندارند و از هیچ جا مجوز و پروانه نگرفته‌‌اند. یکی از برندهای گاز اصلاً وجود خارجی ندارد. بسیاری از سازندگان قطعات و مواد اولیه وارداتی، اصلاً وجود خارجی ندارند».

در آشفته‌بازار قطعات نامرغوب، همه تولیدکنندگان کم و بیش، مجبور به استفاده از قطعه بی‌کیفیت یا فاقد شناسنامه هستند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، ضمن اشاره به این موضوع تصریح کرد: «در این حوزه، آلمان حرف اول را می‌زند. در آسیا هم ژاپن، مطرح است. زمانی فقط محصولات این کشورها به کشور وارد می‌شد. اکنون قطعات از  کشورهایی مثل چین و تایلند وارد می‌شد و سود بسیار زیادی (بعضاً بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد) را نصیب افراد می‌کند. کالای ساخت داخل را به اسم ال‌جی و سامسونگ به مردم می‌فروشند».

جمالی همچنین درباره علت حضور چشمگیر لوازم‌خانگی کره‌ای علی‌رغم ممنوعیت واردات این قبیل اقلام گفت: «نظارت به‌درستی انجام می‌شود یا آنهایی که مسئولیت دارند کار خود را به درستی انجام می‌دهند».


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rkjw4