چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 2234
تاریخ انتشار: 1400/07/06 21:17

این کشور دچار کمبود بنزین خواهد شد

به دلیل عواملی همچون کمبود رانندگان خودروهای سنگین، بریتانیا اخیرا دچار کمبود بنزین شده است. دولت به منظور کاهش این اختلال، رانندگان تانکر ارتش این کشور را برای سوخت رسانی به حالت آماده‌ باش درآورده است.

از آنجا که کمبود رانندگان خودروهای سنگین و خرید سراسیمه باعث سرگردانی رانندگان بریتانیایی شده، پمپ بنزین‌های بریتانیا در حال خالی شدن است.

با این حال، دولت اصرار دارد که به اندازه کافی سوخت وجود دارد. بر اساس گزارش انجمن حمل و نقل جاده‌ای، به نظر می‌رسد که این کمبود ناشی از کمبود طولانی مدت رانندگان خودروهای سنگین است. لازم به ذکر است که بریتانیا پیش از بیماری همه‌گیر حدود ۶۰هزار مورد کسری راننده داشت و میزان آن اخیرا به ۱۰۰هزار مورد رسیده است.

از این رو، هنوز مشخص نیست که آیا برنامه‎‌های دولت برای آوردن کارگران از اتحادیه اروپا می‌تواند زنجیره تامین را ترمیم کند یا خیر.

بریتانیایی‌ها در تکاپو برای خرید سوخت هستند و کمبودی را که مقامات بر این باور بودند ناچیز است تشدید کردند. این وضعیت به جایی رسید که رانندگان شروع به احتکار بنزین و گازوییل کرده‌اند.

به گفته انجمن فروشندگان سوخت، حدود دو سوم از ۵هزار و ۵۰۰ جایگاه عضو این نهاد سوخت ندارند و مابقی نیز دچار کمبود سوخت هستند که به زودی تمام می‌شود. لازم به ذکر است که بریتانیا بیش از ۸هزار پمپ بنزین دارد.

دلیل کمبود رانندگان خودروهای سنگین در بریتانیا چیست؟

بسیاری از کشورها، از ایالات متحده تا آلمان شاهد کمبود رانندگان آموزش دیده خودروهای سنگین هستند. به گفته انجمن حمل و نقل جاده‌ای، این کمبود در بریتانیا به دلیل بازنشستگی، مشکلات پس از برگزیت در استخدام کارگران از اتحادیه اروپا، و رانندگانی که این صنعت را به دلیل مشاغل پردرآمدتر در سایر بخش‌ها ترک می‌کنند، تشدید شده است.

سال گذشته، حدود ۴۰هزار آزمون رانندگی به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ لغو شد. انجمن حمل و نقل جاده‌ای بر این باور است که سرعت صدور گواهینامه برای جبران این اختلال بسیار کند است.

همچنین برخی از گزارش‌ها و مطالعات، به شرایط کاری و تغییرات مالیاتی که درآمدها را تا ۲۵درصد کاهش داده، به عنوان دلیل این کمبود اشاره می‌کنند.

چگونه مقامات در تلاش برای کاهش بحران سوخت هستند؟

سیاستمداران بریتانیایی سعی می‌کنند با صدور ۵هزار ویزای موقت برای رانندگان خارجی، آموزش هزاران راننده جدید و ترغیب رانندگان به بازگشت به این صنعت، تا حدودی این خسارات را جبران کنند.

از طرفی سیاستمداران، قوانین رقابتی را به حالت تعلیق درآورده‌اند تا شرکت‌های انرژی بتوانند بخش‌هایی از بریتانیا را که بیشتر به سوخت نیاز دارند، مورد هدف قرار دهند.

وزیر حمل و نقل بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: "همچنین صنایع باید نقش خود را در بهبود شرایط کار و افزایش حقوق مناسب ایفا کنند تا شرکت‌ها رانندگان جدید را حفظ کنند."

با این وجود، دولت بریتانیا اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که رانندگان تانکر ارتش این کشور به حالت آماده باش درآمده و می‌توان از آنها برای انتقال سوخت به محل‌هایی که بیشترین نیاز را دارند استفاده کرد.

وزیر تجارت بریتانیا در بیانیه‌ای اظهار کرد: "در صورت لزوم، استقرار پرسنل نظامی، ظرفیت اضافی زنجیره تامین را به عنوان اقدامی موقت برای کاهش فشارهای ناشی از افزایش تقاضای محلی برای سوخت فراهم می‌کند."

 

منبع: اقتصاد آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jmqe4