جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17536
تاریخ انتشار: 1401/03/24 23:30
امیرعبداللهیان در نشست مشترک با وزیر امور خارجه پاکستان:

ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده است

«بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان، به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد و مورد استقبال سید رسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه قرار گرفت.

 براساس اعلامیه رسمی وزارت خارجه پاکستان که در آستانه این سفر منتشر شد، زرداری در این سفر با همتای ایرانی خود درباره همه زمینه‌های موردعلاقه تبادل‌نظر مفصلی انجام خواهد داد. وی همچنین در مدت اقامت خود در تهران با رئیس‌جمهوری ایران و دیگر مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد و روز چهارشنبه نیز عازم مشهد می‌شود.

به گزارش مهر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان گفت: ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقد است مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.

وی افزود: در دوره اخیر نخستین وزیر امور خارجه بودم که انتخاب همکار خوبم جناب «زرداری» را که در ایران به آقای «بوتو» معروف است، تبریک گفتم.

وی گفت: در این دیدار درباره مناسبات دوجانبه و همکاری‌ها در حوزه‌های مرزی، پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی و توسعه تجارت محلی و همکاری‌های استانی با اتخاذ رویکردها و مواضع مشترک سیاسی بین تهران و اسلام‌آباد و همچنین پیرامون همکاری‌های فرهنگی، گردشگری و همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در حوزه‌های اقتصادی و تجاری تبادل‌نظر شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، موضوعات منطقه‌ای، آخرین تحولات در افغانستان، بحران یمن و فلسطین بود.

وی تاکید کرد: ایران مخالف تداوم جنگ در اوکراین است و بر راه‌حل سیاسی تاکید داد. درباره اوکراین و روسیه نیز تلاش می‌شود بحران اوکراین در مسیر مذاکره و راه‌حل سیاسی پیش برود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: از موضوعات دیگری که به‌عنوان دستور کار مشترک ما در این گفت‌وگو مورد بررسی قرار گرفت، چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه صادره ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ادامه یا توقف مذاکرات بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقد است مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته و در مذاکرات آقای باقری و مورا و کشورهای ۱+۴ برداشتیم و تبادل پیام‌هایی که در این مدت بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده انجام شد، اثبات کرد ما بر گفت‌وگو، منطق و رسیدن به توافق خوب و پایدار تاکید داریم.

امیرعبداللهیان افزود: در روزهای اخیر باوجود استمرار پیام‌ها، به یکباره طرف امریکایی برای اعمال فشار سیاسی و البته اخذ امتیاز بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم، قطعنامه را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد.

وزیر امور خارجه گفت: با صدای بلند بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید داریم.

امیرعبداللهیان افزود: ما علاوه بر اینکه با هیات حاکمه موقت افغانستان یعنی طالبان، مناسبات لازم را به‌دلیل مرز مشترک و موضوعاتی که بین ما وجود دارد، حفظ کرده‌ایم، پیگیر ارتباط علنی و آشکار و رسمی خودمان با همه طرف‌ها در افغانستان هستیم و به‌صراحت به هیات حاکمه افغانستان اعلام کردیم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام راه‌حل اساسی برون‌رفت از چالش‌های موجود در افغانستان است.

در ادامه «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان گفت: باعث خرسندی من است که به دعوت برادرم، امیرعبداللهیان در ایران حضور دارم. وقتی به ایران می‌آیم این احساس را دارم که به خانه خودم آمده‌ام. ایران و پاکستان علاوه بر همسایگی برادر و خواهر هستند و بی‌صبرانه منتظر همکاری با ایران هستیم.

وی ادامه داد: از طرف دولت و ملت پاکستان حسن نیت خود را اعلام می‌کنم و می‌گویم ایران یک همسایه مهم برای پاکستان است و اشتراکات زیادی دارد و امیدوارم بتوانیم روابط خود را با ایران ارتقا دهیم و پیش ببریم.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: امروز در زمینه روابط دوجانبه صحبت و راهکارهای ارتقای روابط دوجانبه را شناسایی کردیم تا بتوانیم روابط دوجانبه را به میزان و سطحی شایسته ارتقا دهیم.

درباره تبادل زائر و موقعیت مرزها و ارتباط فرهنگی صحبت کردیم و مصمم هستیم موانع اصلی بر سر راه تجارت و روابط را برداریم تا بتوانیم از طریق تجارت و تهاتر همکاری و تجارت بیشتری داشته باشیم و بازارچه‌های مرزی و روابط تجاری خود را گسترش دهیم. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5zpk