شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 17066
تاریخ انتشار: 1401/03/07 23:07

ایران‌خودرو پای میز مذاکره با دانش‌بنیان‌ها

گروه صنعت: همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو، با هدف شناسایی شرکت‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و تمامی افراد نخبه دارای نوآوری و ایده قابل اجرا یا فناوری برای رفع مشکلات فناورانه در گروه صنعتی ایران‌خودرو و جذب فناوری‌های جدید قابل کاربرد در زنجیره ارزش این صنعت، برگزار می‌شود.

 قائم‌مقام توسعه و تولید مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این‌باره گفت: در این همایش که با همکاری ده‌ها شرکت دانش‌پایه و دانش‌بنیان گروه صنعتی ایران‌خودرو به صورت فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود، مواردی مانند پیشرفت‌های اخیر در گروه صنعتی ایران‌خودرو برای داخلی‌سازی و توسعه فناوری‌های موجود و آینده و تشریح نیازمندی‌های فناورانه برای متخصصان به نمایش گذاشته می‌شود.

تغییرات تکنولوژیکی

کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام توسعه و تولید مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه در این همایش مباحث و مذاکرات اولیه انجام و نحوه ارتباط برای ارزیابی طرح‌ها و ایده‌ها و در نهایت عقد قرارداد، مشخص خواهد شد، افزود: این ارتباط تحت هدایت و نظارت مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش شرکت ایران‌خودرو قرار دارد و مراجعه‌کنندگان می‌توانند هرگونه مشکل خود را از طریق راه‌های ارتباطی که اطلاع‌رسانی خواهد شد، با این مدیریت در میان بگذارند.

۶ محور کلان فناوری

وی گفت: این همایش با تمرکز بر نیازمندی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در ۶ محور کلان فناوری‌های پلتفرمی خودروهای سواری و خودروهای سنگین باری و مسافری، فناوری‌های قوای محرکه و سیستم‌های انتقال خودروهای سواری و سنگین (درون‌سوز و هیبریدی)، فناوری‌های پلتفرم و قطعات برق و الکترونیک و مخابراتی، فناوری‌های آزمون و صحه‌گذاری، فناوری‌های مواد و روش‌های تولید پیشرفته پلیمری و فلزی و فناوری‌های پشتیبان، برگزار خواهد شد. به‌گزارش ایکوپرس، قائم‌مقام توسعه و تولید مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: متخصصان و فناوران در رشته‌های مختلف مهندسی و علوم انسانی می‌توانند متناسب با علاقه خود، از این همایش بهره برده و مسیر همراهی خود با گروه صنعتی ایران‌خودرو را انتخاب و ارتباط موثر برقرار کنند. پورمجیب با تاکید بر اینکه تمرکز این همایش بر فناوری‌های داخل گروه صنعتی است، افزود: در آینده نزدیک همایشی برای عرضه فناوری‌های موردنیاز در حیطه‌های یادشده برگزار خواهد شد. گفتنی است همایش «ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو» در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد امسال در سالن همایش‌های شرکت ساپکو برگزار می‌شود.

برنامه تولید روزانه ایران‌خودرو

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین با اعلام افزایش ۶۵ درصدی تولید خودرو کامل سواری از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تولید ۸۴ هزار و ۳۸۵ خودرو، از حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید در این گروه صنعتی خبر داد.

پورمجیب با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب، راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و رویکردهای مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، نخستین نتیجه این اقدام را افزایش ۲۵ درصدی کیفیت محصولات برشمرد و گفت: با حذف خودروهای ناقص و ادامه تولید به‌طور کامل و عبور مستقیم از خط تولید به‌دست مشتریان، صرفه‌جویی و کاهش هزینه قابل‌توجهی نیز رقم خواهد خورد. وی افزود: از روز پایانی اردیبهشت و یک روز زودتر از موعد مقرر، خودرو ناقص از فرآیند تولید ایران‌خودرو حذف شده و تولید روزانه دست‌کم ۲۵۰۰ خودرو در دستور کار قرار دارد. ۳۱ اردیبهشت، ۲ هزار و ۷۵۱ خودرو کامل سواری و ۴۱ خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تولید شده که در مجموع عدد ۲ هزار و ۷۹۲ خودرو را نشان می‌دهد.

پورمجیب، تعداد اسناد صادرشده خودروها از ابتدای امسال تاکنون با رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۷۶ هزار و ۷۱۵ خودرو عنوان کرد و گفت: نسبت به سال گذشته تعداد عرضه بیشتری به بازار داشته‌ایم.

او ادامه داد: با حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید، در تولید خودرو کامل و تجاری‌سازی شده، ۵ درصد جلوتر از برنامه تولید ۷۲۵ هزار خودرو سواری در سال ۱۴۰۱ هستیم.

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه موضوع تولید ناقص، به‌جز ۲ یا ۳ سال، در سال‌های اخیر ایران‌خودرو وجود داشته، گفت: اگر در سال ۱۴۰۰ تولید بدون کسری و عبور مستقیم داشتیم، در بدترین حالت شاید ۱۵ هزار دستگاه کمتر خودرو تولید می‌کردیم اما ۴ هزار میلیارد تومان کاهش هزینه رقم می‌خورد و شاخص‌های کیفیت ۲۵ درصد افزایش می‌یافت و این حجم از تنش و درگیری و صرف هزینه‌های معنوی و مادی نیز اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: دستاوردهای ایران‌خودرو با راهبری و سیاست‌گذاری سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رویکردهای مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو حاصل و طبق تاکیدات وزیر، برنامه توسعه محصولات ایران‌خودرو و فرآیند طراحی تا تولید خودرو ۱۸ ماه تعریف شده است که این زمان یقینا برای پروژه TF۲۱ که در حال توسعه است، از طراحی تا تولید انبوه محقق خواهد شد.

صنعت خودرو عامل رشد زنجیره تامین

مدیرعامل ساپکو ارزبری هر خودرو را ۲ هزار دلار عنوان کرد که ۳۵ درصد آن مربوط به مواد اولیه، ۳۰ درصد قطعات الکترونیک و ۳۵ درصد باقیمانده در حوزه قطعات های‌تک است.

عادل پیرمحمدی افزود: مواد اولیه مصرفی خودرو افزایش قیمت‌های ۷ تا ۱۱ برابری را از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تجربه کرده و ورق فولادی از کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده، در حالی که مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام‌شده به خودروساز داده نشده و این فاصله اجباری سبب زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز شده که محدودیت منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در توسعه محصولات را به‌دنبال داشته است.

مدیرعامل ساپکو با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در صنعت خودرو اظهار کرد: صنعت خودرو در این شرایط دشوار به حیات خود ادامه داده و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور بوده است و امر تولید در صنعت خودرو در شرایط محدودیت با دستاوردهای ارزنده خودکفایی مانند ۹۰ درصد خودکفایی دی‌سی موتورها و بسیاری از قطعات صادرات‌محور، همراه بوده اما محدودیت‌های تحریم‌ها مانع صادرات بسیاری از قطعات شده است.

پیرمحمدی صنعت خودرو را لکوموتیو صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی دانست و گفت: خودروسازی به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار فولاد، آلومینیوم و مواد اولیه، ۹۲ درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است. وی اظهار کرد: صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند فولاد، پتروشیمی، ماشین‌سازی، الکترونیک و قالب‌سازی است و تا زمانی که طرح بلندمدتی برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت نداشته باشیم، توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

پیرمحمدی رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و گفت: سیاست‌گذاری‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، آفت جان صنعت خودرو به‌عنوان یک سرمایه عظیم ملی خواهد بود.

پیرمحمدی به نقد غیرمنصفانه نسبت به صنعت خودرو اشاره و اظهار کرد: پیکان سال ۵۷ با تعداد کمی سازنده تولید می‌شد و حتی در تولید آرم آن هم خودکفا نبودیم اما در حال‌حاضر محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران‌خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با ۷۵ درصد ساخت داخل تولید می‌شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2raovb