چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 7593
تاریخ انتشار: 1400/09/16 11:42
رئیس‌جمهوری در دیدار مشاور امنیت ملی امارات:

ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند

شیخ طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی روز گذشته در ادامه برنامه سفر یک‌روزه به تهران با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و دریابان علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد.

رئیس‌جمهوری در این دیدار گفت: امنیت کشورهای منطقه به‌هم گره خورده و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند.

 به گزارش مهر، رئیس‌جمهوری در دیدار شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور گفت: روابط حسنه با کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید است، به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم. 

وی افزود: در روابط دو کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تاثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد. 

رئیس‌جمهوری با استقبال از توسعه روابط اقتصادی تهران-ابوظبی گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، زمینه شکوفایی روابط در دیگر حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

توسعه روابط دو کشور در دستور کار امارات 

صمتمشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار گفت: ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم.

توسعه روابط دو کشور در دستور کار ما قرار دارد. شیخ طحنون بن زاید آل نهیان با اشاره به مذاکرات تفصیلی خود با همتای ایرانی گفت: آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت‌الله رئیسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود. 

شرط برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه

شیخ طحنون در دیدار با دریابان علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه ثبات و امنیت پایدار تنها در سایه گفت‌وگوی مستمر و همکاری کشورهای منطقه برقرار می‌شود، گفت: روابط گرم و دوستانه با همسایگان و تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است.

ضرورت تاثیرناپذیری روابط کشورهای منطقه از سیاست‌های مداخله‌جویانه

صمتدبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات ضرورت تاثیرناپذیری روابط کشورهای منطقه از سیاست‌های مداخله‌گرانه کشورهای فرامنطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: کشورهای حوزه خلیج‌فارس در صورت همکاری و تشریک مساعی می‌توانند ضمن ایجاد توسعه و رفاه برای ملت‌های خود به‌عنوان قطب انرژی نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان ایفا کنند. 

شمخانی اظهار امیدواری کرد سفر همتای اماراتی او به ایران سرآغاز دور جدیدی از روابط و بسترساز تحکیم و گسترش همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور باشد. 

موقعیت منحصر به‌فرد ایران

شیخ طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با دریابان علی شمخانی گفت: ایران به‌عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصر به‌فرد ژئوپلتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است. وی گفت: توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است. 

شیخ طحنون بن‌زاید ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله میان دو کشور در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: لازم است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصای دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، موانع پیش رو شناسایی و رفع شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xbkp4