پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 19919
تاریخ انتشار: 1401/07/18 06:23
سرمای اروپا و بهبود تقاضای چین، محرک کامودیتی‌ها

امید به بازارهای فلزی بازگشت

تداوم بحران انرژی و شدت گرفتن آن در هفته‌های اخیر از عوامل مثبت موثر بر بهای فلزات در بازارهای جهانی بوده است.

تداوم بحران انرژی و شدت گرفتن آن در هفتههای اخیر از عوامل مثبت موثر بر بهای فلزات در بازارهای جهانی بوده است. با شروع نخستین موج سرمای اروپا، میزان مصرف گاز طبیعی برخی از نواحی اروپا به بالای متوسط ۵ ساله رسید. در همین زمان، بسیاری از کشورهای اروپایی با چالشهای جدی در تامین گاز برای فصل زمستان روبهرو شدند و روند افزایشی قیمت گاز، عملکرد بسیاری از صنایع را در این قاره تضعیف کرد. تصمیم اوپکپلاس مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکهای عرضه نفت، قیمت نفت خام را افزایش داد. همزمان با عوامل یادشده، انتشار دادههای مثبت از عملکرد اقتصادی چین در ماه سپتامبر نیز محرک رشد بهای فلزات در بازار جهانی بود. البته چین در هفته گذشته، تعطیلات روز ملی چین را پشتسر گذاشته و همین موضوع نیز مانع اثرگذاری کافی این شرایط بر عملکرد بازارهای کالایی این کشور شده است. در ادامه، افت عملکرد اقتصادی امریکا نیز بسیاری از فعالان اقتصادی را به تغییر تصمیمات فدرالرزرو مبنی بر افزایش دوباره نرخ بهره دلار امیدوار کرده است. صمت برای بررسی عملکرد بازارهای کالایی فلزی با سعید برزگر، کارشناس بازار کالایی گفتوگو کرده است. متن کامل این مصاحبه را در ادامه میخوانید.

عملکرد بازارهای جهانی از آغاز اکتبر، تحتتاثیر چه شاخصههایی بوده است؟

انتشار آمار عملکرد اقتصادهای بزرگ جهان از جمله چین، امریکا و همچنین کشورهای اتحادیه اروپا، از مهمترین عوامل اثرگذار بر بازارهای کالایی در ماه اکتبر بوده است. دادههای رسمی شاخص مدیران خرید چین در ماه سپتامبر در نرخی بالاتر از ماه اوت و همچنین پیشبینیها قرار گرفت؛ بنابراین اقتصاد این کشور پس از دوماه متوالی شرایط انقباضی به مسیر رشد بازگشته است و همین موضوع زمینه رشد تقاضا از سوی چین را برای خرید فلزات و بهدنبال آن رشد بهای آنها فراهم میکند. البته شاخص یادشده در امریکا در ماه سپتامبر و برخلاف پیشبینیها کاهشی بود، هرچند بهدنبال انتشار آمار یادشده، برخی فعالان بازار به تجدیدنظر تداوم سیاستهای انقباضی از سوی فدرالرزرو در تعیین نرخ بهره و افزایش دوباره آن امیدوار شدهاند.

سیاستهای پولی و مالی امریکا چه تاثیری بر عملکرد بازارهای مالی و کالایی جهان داشته است؟

روند رو به رشد تورم، از چالشهای اصلی دولت ایالات متحده از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بوده است. با توجه به روند صعودی تورم، سیاستهای مالی انقباضی از سوی بانک مرکزی این کشور در پیش گرفته شد. از آنجا که امریکا، بزرگترین اقتصاد جهان بهشمار میرود، اینگونه سیاستها، تاثیر منفی بسزایی بر میزان تقاضا در بازارهای کالایی داشته و روند قیمتها را هم متاثر کرده است.

بررسی عملکرد اشتغال امریکا در ماه سپتامبر، کاهشی بود و به ۳.۵ درصد رسید. این رقم، کمترین میزان اشتغال امریکا از سال ۱۹۶۹ تاکنون است و رکوردی بینظیر بهشمار میرود. در همین حال، نرخ دستمزد ساعتی نیز رو به رشد بوده که خود محرک تورم در این کشور است. در چنین شرایطی، شانس افزایش دوباره ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره تقویت شده است. افزایش نرخ بهره، عامل تقویت دلار و همزمان تضعیف قیمت طلا در بازارهای جهانی است. در ادامه باید تاکید کرد که انتشار آمار رو به رشد تورم بهمنزله افزایش نرخ اوراق قرضه در بزرگترین اقتصاد جهان خواهد بود؛ بدینترتیب دلایل تقویت ارزش دلار از سوی فدرالرزرو تحکیم میشود.

شاخص مدیران خرید PMI بخش تولید امریکا در ماه سپتامبر، ۵۰.۹ اعلام شد و این در حالی است که شاخص یادشده در ماه اوت ۵۲.۸ بود؛ بنابراین مجددا سیگنال منفی دیگری به بزرگترین اقتصاد جهان داده شده است. در چنین شرایطی، برخی از فعالان بازار به تجدیدنظر تداوم سیاستهای انقباضی از سوی فدرالرزرو در تعیین نرخ بهره و افزایش دوباره آن امیدوار شدهاند. درنتیجه دلار امریکا جریان کاهش نرخ به خود گرفت و همین امید، خود محرک روند رو به رشد بهای فلزات در بازار جهانی بود.

در ادامه باید تاکید کرد که با توجه به اثرات منفی روند رو به رشد افزایش نرخ بهره در امریکا، سازمان ملل از بانکهای مرکزی دنیا و فدرالرزرو امریکا درخواست کرده روند رو به رشد بهره بانکی را متوقف کند، چراکه این احتمال میرود که با تداوم سیاست یادشده، جهان در آستانه رکود اقتصادی بزرگ دیگری قرار گیرد. حال باید دید سیاستگذاران ایالات متحده چه استراتژی جدیدی را اتخاذ میکنند.

گفتنی است سومین رشد پیاپی ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره امریکا موجب شد شاخص دلار امریکا به رکورد ۱۱۴ واحدی دست یابد. با این وجود، احتمال عقبنشینی فدرالرزرو از سیاستهای انقباضی خود، زمینه تضعیف شاخص دلار امریکا را فراهم کرد. تا جاییکه این شاخص به کمتر از ۱۱۲ واحد رسید. همین موضوع بهعنوان سیگنال مثبتی برای بازار کالاهای پایه شناخته شد.

سیاستهای دولت چین، چه تاثیری بر بازارهای کالایی داشته است؟

تعطیلات روز ملی چین در هفته نخست اکتبر برگزار میشود. این تعطیلات یک هفتهای، از میزان تقاضا برای خرید کامودیتیهای فلزی و سایر کالاها میکاهد؛ بنابراین از میزان تقاضا در بازارهای شرق آسیا در این مدت زمانی کاسته شد که خود محرک افت قیمت این محصولات در بازارهای جهانی بود.

در ادامه باید از انتشار دادههای عملکردی تولید چین بهعنوان دومین فاکتور مهم و اثرگذار بر قیمت کامودیتیهای فلزی در بازار جهانی نام برد. فعالیت واحدهای تولیدی در چین در ماه سپتامبر افزایش یافت. دادههای رسمی شاخص مدیران خرید در ماه سپتامبر در نرخی بالاتر از ماه اوت و همچنین پیشبینیها قرار گرفت؛ بنابراین میتوان اینطور نتیجه گرفت که اقتصاد این کشور پس از دوماه متوالی، شرایط انقباضی به مسیر رشد بازگشت. این موفقیت در شرایطی حاصل شد که دولت چین در ماه سپتامبر محدودیتهای سختگیرانه کرونایی را در برخی شهرهای بزرگ این کشور اعمال کردند.

روند کاهشی سایر ارزهای جهان در برابر دلار در هفتههای گذشته چطور بوده است؟

بهدنبال افزایش صعودی ارزش دلار در بازارهای جهانی، همزمان شاهد افت قابلتوجه بهای سایر ارزها در مقابل ریال بودیم. نخستوزیر جدید انگلستان چند هفته پیش و در جریان انتخابات، وعده داد که مالیات ثروتمندان را با هدف تحریک اقتصادی این کشور کاهش میدهد. با این وجود، با توجه به روند ریزشی ارزش پوند در مقابل دلار و احتمال تقویت سقوط ارزش پوند انگلستان با اجرای این سیاست، دولت از اجرای طرح معافیت مالیاتی یادشده صرفنظر کرد. بدینترتیب انتظار میرود شاهد بازگشت اعتبار پوند انگلستان در بازارهای جهانی باشیم.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که میزان PMI صنعتی منطقه یورو برای ماه سپتامبر به ۴۸.۴ واحد رسید، این رقم در مقایسه با ماه اوت، ۱.۲ واحد کاهش یافت. افت شاخص مدیران خرید صنعتی در منطقه یورو بهمنزله تداوم احتمال رکود در اقتصاد اروپاست.

در چنین شرایطی، اتخاذ سیاست انقباضی از سوی بانکهای مرکزی این منطقه، ریسک فرو بردن اقتصاد به وضعیت رکود را به همراه دارد. البته عدماتخاذ سیاست انقباضی سختگیرانه نیز باعث میشود یورو نسبت به دلار افت ارزش بیشتری داشته باشد که این موضوع نیز ریسکی جدی برای اقتصاد این منطقه تلقی میشود. افت ارزش یورو نسبت به دلار امریکا باعث میشود هزینه واردات در این منطقه افزایش یابد.

قیمت انرژی چه تاثیری بر بازارهای کالایی و کامودیتیمحور داشته است؟

از سال گذشته، بحران انرژی به چالش مهمی برای بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان بدل شده است. در همین زمان، بسیاری از کشورهای اروپایی با چالشهای جدی در تامین گاز برای فصل زمستان روبهرو شدند و روند افزایشی قیمت گاز، عملکرد بسیاری از صنایع را در این قاره تضعیف کرد. در سال جاری میلادی و بهدنبال حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و شدت گرفتن تنشهای سیاسی میان روسیه و کشورهای اروپایی، تامین گاز موردنیاز قاره سبز بهشدت دشوار و هزینهبر شده است. حال با شروع ماه اکتبر، نخستین موج سرمای نیمه دوم سال اروپا در شمالغربی این قاره از راه رسیده و دمای هوا را در این منطقه به کمتر از میانگین ۳۰ ساله خود رسانده است. در چنین شرایطی، میزان مصرف گاز طبیعی برخی نواحی اروپا به بالای متوسط ۵ ساله رسیده و انتظار میرود تغییرات یادشده اثرات قابلتوجهی بر عملکرد صنایع تحمیل و در همین حال بهعنوان محرک مثبتی در جهت رشد بهای فلزات در بازارهای جهانی عمل کند. در ادامه باید تاکید کرد که طی روزهای گذشته، مجددا شاهد بازگشت بهای نفت به روند صعودی بودهایم. تصمیم اوپکپلاس مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکهای عرضه نفت، قیمت نفت خام را افزایش داد. همزمانی روند صعودی بهای نفت با آغاز فصل سرما و رکوردشکنیهای کاهش دما در این قاره، عامل افزایش هرچه بیشتر مصرف و بهدنبال آن، قیمت سوخت بوده است.

سیاستهای موردبحث چه تاثیری بر قیمت طلا بهعنوان یکی از داراییهای امن داشته است؟

طلا عموما بهعنوان یکی از داراییها امن در جهان موردتوجه قرار دارد و خریدوفروش میشود، با این وجود، روند رو به رشد ارزش دلار، از ارزش این دارایی امن در طول ماههای گذشته کاسته است. آخرین آمار صندوقهای سرمایهگذاری طلا حکایت از خروج سرمایه و کاهش موجودی صندوقها به محدوده ۹۷ میلیون اونس دارد. در چنین شرایطی، پیشبینی میشود سقوط ارزش طلا در بازارهای جهانی ادامهدار باشد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5m9b