سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 17408
تاریخ انتشار: 1401/03/22 00:08
توسط رؤسای جمهور ایران و و نزوئلا انجام شد

امضای سند جامع همکاری ۲۰ ساله

امضای اسناد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا با حضور روسای‌جمهور دو کشور انجام شد.

 

در این مراسم که در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، اسناد همکاری‌های جامع راهبردی میان دو کشور با حضور رؤسای جمهور دو کشور و جمعی از وزرای دولت سیزدهم انجام شد.

روسای جمهور هر دو کشور در این مراسم نسبت به افزایش همکاری‌ها ابراز امیدواری کردند. در حاشیه این دیدار، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان همراه با رئیس‌جمهور ونزوئلا در نشست خبری با حضور رسانه‌های دیداری و مکتوب شرکت کردند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره ارتباط با کشورهای مستقل بوده، اظهار کرد: ونزوئلا نشان داد در مقابل امپریالیسم و تحریم‌ها مقاومت داشته است. تحریم‌ها برای ملت ایران در این ۴ دهه فراوان بوده اما ملت ایران تصمیم گرفته از این تحریم‌ها به‌عنوان فرصتی برای خود استفاده کند. وی با اشاره به اعتراف مسئولان امریکایی نسبت به شکست پروژه تحریم‌ها علیه ایران، یادآور شد: این به معنای شکست آنها و پیروزی جمهوری اسلامی است. ونزوئلا هم سال‌های سختی را پشت‌سر گذاشته اما سیاست این کشور هم این بوده که برابر تحریم‌ها ایستادگی کند و آنچه ما امروز از این کشور گزارش داریم این است که ابرتورم را پشت‌سرگذاشته و رشد اقتصادی را شروع کرده است.  رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این گزارش به همه اثبات می‌کند که مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.  رئیسی با بیان اینکه روابط ما با ونزوئلا راهبردی است، ادامه داد: این روابط در ابعاد گوناگونی ادامه دارد و امضای سند همکاری ۲۰ ساله جلوه‌ای از گسترش این روابط میان دو کشور است. در این دولت، همکاری‌هایی با ونزوئلا انجام می‌شود که در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی و صادرات خدمات فنی‌مهندسی و همچنین همکاری در حوزه‌های دفاعی و حوزه کشاورزی است. همه اینها نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

وی افزود: از حوزه‌های دیگری که می‌تواند زمینه همکاری باشد، علم و فناوری است تا تجربیات ما را در اختیار ونزوئلا بگذارد. همچنین پرواز تهران-کاراکاس زمینه خوبی برای همکاری بین دو کشور ایجاد و هم در حوزه تجاری و اقتصادی روابط را نزدیک‌تر می‌کند و موجب نزدیکی بیشتر دو ملت می‌شود.

پیشگامان نظم نوین جهانی

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که در حال‌حاضر در ایران به‌سر می‌برد نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه هیسپان تی‌وی هدف اصلی از این سفر را تلاش برای ارتقای راهبردی فرآیند همکاری‌های دو کشور در سطوح عالی‌تر و در راستای پیشرفت ایران و ونزوئلا عنوان کرد.

مادورو تصریح کرد: این فرآیند در سال ۲۰۰۱ توسط هوگو چاوز پایه‌گذاری شد و تمامی این سال‌ها، سعی کردیم به آن تداوم بخشیم. روابط دیپلماتیک ما قدمت ۲۱ ساله دارد و در طول این مدت بر استحکام و تقویت این رابطه برادرانه که براساس همکاری دوجانبه و در راستای پیشرفت و آبادانی دو کشور پایه‌ریزی شده، افزوده شده است.

مادورو از این تحریم‌ها به‌عنوان «تروریسم اقتصادی» یاد کرد و گفت: پس از تحریم تابستان ۲۰۲۰، دولت ایران تصمیم گرفت در واکنش به تحریم‌های رئیس‌جمهوری ترامپ، مقداری نفت به ونزوئلا ارسال کند.

 با اینکه در سال ۲۰۲۰ او تهدید کرده بود به کسانی که قصد ورود به حریم ونزوئلا را داشته باشند، حمله می‌کند. خودتان را جای من بگذارید تا بفهمید در مقام رئیس‌جمهوری ونزوئلا چه احساسی داشتم. اینکه، باوجود چنین تهدیدهایی، شاهد عزیمت نفتکش‌های ایرانی باشم؛ واقعه‌ای خارق‌العاده. ونزوئلایی‌ها همه جشن گرفتند.

آن زمان ما در قرنطینه محض قرار داشتیم؛ شرایطی بس دشوار که از ماه مارس تا مه بر ما تحمیل‌شده بود.

مادورو درباره همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه گردشگری نیز گفت: به‌زودی پرواز مستقیم میان تهران و کاراکاس برقرار خواهد شد. این پروازها در واقع از ۱۰ سال پیش آغاز شده که هدف ما گسترش حوزه گردشگری است.

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

آغاز مانور نظارت بر نرخ کالاهای اساسی

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز مانور نظارت بر زنجیره تامین، تولید و توزیع کالاهای اساسی و رعایت قیمت‌های تعیین‌شده در سراسر کشور از صبح روز شنبه ۲۱ خرداد خبر داد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به آغاز مانور نظارت بر زنجیره تامین، تولید و توزیع کالاهای اساسی از صبح شنبه ۲۱ خرداد، گفت: ۴ هزار نفر در کشور نظارت بر زنجیره تامین، تولید و توزیع کالاهای اساسی و مواد غذایی را برعهده دارند. همچنین از بسیج اصناف و بسیج وزارت جهاد کشاورزی استفاده شده است.

وی افزود: در راستای مردمی‌سازی یارانه‌ها و نظارت بر قیمت‌های تعیین‌شده، نظارت بر بخشی از این زنجیره در کارخانه‌های مواد غذایی خواهد بود.

ساداتی‌نژاد کالاهای موردبررسی را شامل محصولات کشاورزی، لبنیات، حبوبات، برنج وارداتی، شکر و روغن عنوان و بیان کرد: از آغاز زنجیره توزیع تا فرآوری در کارخانه و توزیع آنها، مورد نظارت بازرسان قرار خواهد گرفت. تعزیرات هم با توجه به ضوابط جدیدی که برای این دستگاه تعیین‌شده و افزایش اختیارات، به نظارت‌ها کمک می‌کند. در این مانور، قیمت‌ها موردبررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که بیش از نرخ تمام‌شده ارائه و عرضه شوند، به تعزیرات معرفی خواهند شد. مردم هم با شماره ۱۲۴ تخلفات گران‌فروشی را به تعزیرات اعلام کنند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اقدام برخی کارخانه‌های لبنی مبنی بر افزایش نرخ محصولات خود، اظهارکرد: شرکت‌های تولیدکننده مواد لبنی فقط نرخ ۴ قلم کالای اساسی که قیمت آنها اضافه و به کارخانجات اعلام شده را می‌توانند افزایش دهند.

وی ادامه داد: گزارشی درباره افزایش مواد لبنی غیر از اقلام اعلام شده به ما رسیده که کارخانه لبنی موردنظر را خواستیم و قرار شد نرخ را کاهش دهند. با تخلفی که انجام‌شده برخورد شد و نظارت مستمر داریم که نرخ محصولات لبنی افزایش داده نشود.

ساداتی‌نژاد یکی دیگر از تخلفات برخی کارخانجات لبنی را کاهش تولید ۴ قلم اصلی خواند و گفت: قرار شد تحت هیچ شرایطی، تولید این ۴ قلم از لبنیات کاهش نداشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره نرخ برنج اظهار کرد: دلیل افزایش نرخ برنج ایرانی کاهش عرضه و برخی سودجویی‌ها بود. در فصل برداشت برنج هستیم که تعدیل (کاهش)‌هایی بر آن اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد: هم بخش دولتی و هم بخش خصوص،ی برنج خارجی با کیفیت بالاتر وارد کرده که به کاهش نرخ آن می‌انجامد. ۵۰ هزار هکتار اراضی کاشت برنج قراردادی با شرکت بازرگانی دولتی نیز داریم که به محض ورود به بازار منجر به کاهش نرخ برنج ایرانی می‌شود.

تهران-وین؛ بازی در وقت اضافه

«روز خوبی نبود»؛ این تعبیر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قطعنامه چهارشنبه علیه برنامه هسته‌ای تهران است؛ قطعنامه‌ای که در کمتر از دو سال دوباره در واپسین ساعات جلسه دوره‌ای حکام صادر شد تا برجام را باز هم در اتاق احیا، متصل به دستگاه تنفس اجباری در بیم و هراس نگه دارد. هشدار تهران به آژانس مبنی بر قطع دوربین‌های فراپادمانی در سایت‌های اصفهان، نطنز و تهران چندین ساعت زودتر از صدور قطعنامه شورای حکام به صحنِ جلسه در وین رسید.

قطعنامه انتقادی به‌دنبال درخواست «محکومیت» امریکا و ۳ کشور اروپایی عضو ۴+۱، تهران را به عدم‌«شفافیت و پاسخگویی» نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای متهم کرده اما قرار نیست پرونده هسته‌ای ایران را راهی شورای امنیت سازمان ملل متحد کند.

در شب مخالفت روسیه و چین و رأی ممتنع هند، لیبی و پاکستان با قطعنامه حکام علیه ایران، موضع‌گیری واشنگتن چندان سخت و تنش‌زا نبود. امریکا ابتدا اعلام کرد؛ «برای دامن زدن یا تقابل برای اهداف سیاسی» به قطعنامه رأی موافق نداده و تاکید کرد به‌دنبال «تنش» نمی‌گردد اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد با طرح این پیش‌شرط که «ایران باید از خواسته‌های فرابرجامی دست بردارد» اعلام کرد که «رفتارهای ایران به انزوای اقتصادی و سیاسی بیشتر تهران خواهد انجامید و بحران هسته‌ای را تشدید می‌کند.»

با وجود موضع شفاف ایران در پاسخگویی به ابهامات درباره «منشأ پیداشدن مواد رادیواکتیو در ۳ مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده» و همکاری کامل برای «نمونه‌برداری از برخی مراکز هسته‌ای»، ساز ناکوک مدیرکل آژانس انرژی اتمی، گمانه‌زنی‌ها درباره سیاسی بودن مواضع رافائل گروسی و ارتباط آن با سفر اخیر او به تلاویو و دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و فشار واشنگتن برای تغییر راهبرد آژانس در قبال ایران را تقویت می‌کند.

با این همه، صدور قطعنامه علیه تهران می‌تواند راه گریز تروئیکای اروپا و امریکا را برای نرسیدن احتمالی به آنچه آنها توافق معقول با ایران می‌خوانند، باز نگه دارد، اما حتی باز هم در بین ۴+۱ هیچ‌کدام به اندازه امریکا به احیای برجام برای ترمیم وجهه آسیب‌دیده بین‌المللی خود نیازمند نیست.

قطعنامه حالا روی میز شورای حکام، منتظر تصمیم تهران است و تهران اعلام کرده «ذره‌ای از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند.»

 رأی منفی چهارشنبه شب چین و روسیه به قطعنامه علیه ایران، احتمالا به معنی وتوی قطعنامه در سازمان ملل در صورت ارسال احتمالی آن به شورای امنیت است، با این حال اگر تلاش‌ها برای خروج برجام از بن‌بست مذاکرات به نتیجه نرسد و اگر کمای برجام طولانی‌تر شود، احتمالا اروپا پیش از ارسال قطعنامه به شورای امنیت، مکانیسم ماشه علیه تهران را فعال خواهد کرد و این نه‌تنها آینده اقتصاد ایران را با چالشی به‌مراتب بزرگ مواجه می‌کند، بلکه سیاست‌های امریکا در خاورمیانه و جهان را هم به بحران خواهد کشید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ek87p