چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 16648
تاریخ انتشار: 1401/02/30 05:00

اقدامی ویژه برای توسعه صنایع دارویی کشور

گودرزری گفت: ارتباط میان داروساز و تولیدکننده تجهیزات دارویی یکی از الزمات بسیار مهم کشور بود که محقق شد.

توسعه صنایع دارویی در جهان، پس از آغاز پاندمی کرونا به حد بی ‌سابقه ‌ای رسید و جایگاه صنعت دارو و داروسازی به عنوان دومین صنعت سودآور و آینده‌ محور جهان بدون در نظر گرفتن حوزه IT، پیش از پیش تثبیت شد. کارشناسان درآمد سالانه این صنعت را که به سلامت مردم مرتبط است را تا دوسال آینده تا ۱۵۰۰ میلیارد دلار پیش بینی کرده ‌اند. از سوی دیگر صنایع مرتبط با ماشین سازی در تمام دنیا، به عنوان پیشران توسعه صنعتی و صنعت صنعت ساز، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. جایگاه ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد توسط این صنایع، در کشورهای صنعتی در رتبه اول و در کشورهای در حال توسعه در رتبه سوم قرار دارد.

با توجه به این موضوع خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی را با حسام گودرزی دبیر انجمن ماشین سازان صنایع دارویی ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

انجمن ماشین سازان صنایع دارویی ایران به چه دلیل تشکیل شده و هدف اصلی آن چیست؟

برخی از اعضای کنونی انجمن ماشین سازان صنایع دارویی ایران بیش از ۳۰ سال در این حوزه فعالیت دارند. قبل از تشکیل انجمن این نفرات به صورت سلیقه ای فعالیت می کردند و با مشکلات فراوانی روبرو بودند. حوزه دارو، بخش بسیار خاصی است؛ از همین رو نیاز به ارتباط میان داروساز و تولیدکننده تجهیزات دارویی یکی از الزمات بسیار مهم بود. این چالش به نوعی حلقه مفقوده زنجیره داروسازی کشور بود. چراکه داروسازها از توانمندی های ماشین سازان صنایع دارویی خبر نداشتند و ماشین سازان نیز از نیازهای داروسازها مطلع نبودند. بنابراین با درک این نیاز، انجمن ماشین سازان صنایع دارویی به منظور ایجاد ارتباط پایدار میان سازنده ها و داروسازها و با جمع بندی تمام جوانب در بهمن ماه سال گذشته ایجاد شد و رسمیت پیدا کرد. خوشبختانه تا امروز این انجمن فعالیت های بسیار سازنده ای را انجام داده و در ادامه مسیر فعالیت خود نیز دستاوردهای روشنی را هدفگذاری کرده است.

 به عقیده شما مهم ترین چالش هایی که امروزه در حوزه داروسازی و ماشین آلات دارویی وجود دارد کدام موارد هستند؟

 فعالان این حوزه در موضوعات مربوط به واردات با چالش های عمیقی روبرو هستند. سازندگان ماشین آلات دارویی در داخل کشور مشتاق ارتباط با سایر کشورها و انتقال تکنولوژی با آنها هستند. اما در شرایط کنونی این اتفاق بنا به دلایل مختلف ممکن نیست. عدم پشتیبانی از صنعت ماشین سازی دارویی نیز یکی از چالش های مهم ما در این حوزه است. هیچ کدام از شرکت های فعال در این حوزه تا کنون امکان و فرصت خاصی را از دولت دریافت نکرده اند و به صورت خودگردان فعالیت می‌کنند. این شرکت ها تا کنون وام یا تسهیلاتی را از دولت دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که بیش از نود درصد شرکت های فعال در این حوزه دانش بنیان هستند؛ چرا که ذات فعالیت ما دانش دارو است. بنابراین نیاز است که این شرکت ها از نظر علمی نیز مورد حمایت قرار بگیرند تا به روزرسانی علم این تولیدکنندگان موجب ارتقا وضعیت صنعت ماشین سازی دارویی در کشور شویم.

نگاه دولت باید نسبت به فعالان این حوزه تغییر پیدا کند. دولت باید طوری اقدام کند که فعالان صنعتی در تمام حوزه ها با دیدن مامور دولت در واحد صنعتی از حضور او خوشحال باشند نه با دیدن آن شخص با چالش ها و گرفتاری های جدید روبرو شوند. مامور دولت باید پیام آور حمایت و پشتیبانی از فعالان صنعت کشور باشد نه اینکه تهدیدی برای آنها به حساب بیاید.

فضای صادرات صنایع ماشین سازی دارویی کشور در منطقه چه شرایطی دارد؟

کشور ما در صنعت دارو در منطقه حرف اول را می‌زند. هیچ کدام از کشورهای منطقه در این حوزه فعالیت مثمر ثمر و چشمگیری ندارند. بنابراین ما می‌توانیم با ارتباط بیشتربا این کشور ها و با کمک دولت در رابطه با استانداردسازی و تضمین کیفیت تولیدات ما، نقش پر رنگی در تامین نیاز کشورهای منطقه ایفا کنیم.

انجمن ماشین سازان صنایع دارویی ایران برای اولین بار در نمایشگاه اینوتکس شرکت کرده بود. هدف از این حضور چه بود؟

ذات ماشین سازی دارویی، فناوری است؛ چرا که با علم و فناوری به صورت مستقیم در ارتباط است. در این مدت که انجمن رسمیت پیدا کرده است برای ارائه خدمات، اعلام موجودیت و آمادگی برای رفع نیاز واحدهای داروسازی کشور حضور در این نمایشگاه الزامی بود. از آنجا که ما با تکنولوژی طرف هستیم در بسیاری از حوزه ها مانند کشاورزی، نفت و... نیز ورود کرده ایم. این موضوع نشان دهنده گستردگی دامنه فعالیت ما است. حضور در این نمایشگاه موجب شد که ارتباط و آشنایی دوجانبه ما با سایر مجموعه های صنعتی فراهم شود و امیداوریم که به همکاری‌های بیشتر بیانجامد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45ady9