سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 15930
تاریخ انتشار: 1401/02/19 04:00

اقتصاد ایران بیش از تحریم، از تصمیمات آنی دولت‌ها ضربه می‌خورد

گرچه در دهه‌های اخیر تحریم سبب بروز مشکلات بسیاری در حوزه اقتصادی شده اما می‌توان ادعا کرد که بیش از تحریم، تصمیمات آنی دولت‌ها کمر اقتصاد ایران را شکسته است.

 به گزارش همت خبر، موضوع اقتصاد امروزه به یکی از مهمترین موضوعات کشور تبدیل شده است. در واقع تصمیمات نادرست دولت‌ها از سویی و از سوی دیگر وجود اهرم‌هایی مانند تحریم (که البته در مقابل تصمیمات نادرست دولتمردان، اثرگذاری بسیار کمتری دارد) سبب شده که اقتصاد ایران به سراشیبی تندی برسد و حالا دستیابی به رشد مثبت اقتصادی حتی در ۵درصد هم یک رویای بزرگ باشد.
در چنین اقتصادی فروش منابع زیرزمینی و موهبت‌های ذاتی و البته در مقاطعی رشد قیمت جهانی نفت سبب شد که کشور تورم کمتری را تجربه کند که البته هیچکدام از این موارد را نمی‌توان تصمیم دولت‌ها دانست اما واقعیت این است که امروزه الاح اقتادی هم نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای موجود باشد بلکه این مهم نیازمند جراحی بزرگی است که مهمترین آنها باید در ذهن مسئولان انجام شود.
مادامی که مسئولان کشور، بیش از نیروی انسانی متعهد و نخبه، از یافتن یک معدن فلز و یا چاه نفت خوشحال و خوشوقت می‌شوند، نمی‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی و رشد پایدار آن امید داشت.
نکته مهم این است که در این سال‌ها دولتمردان همواره به بهانه‌هایی از جمله تحریم (که البته در نوع و اندازه خود اثر منفی دارد) تصمیمات نادرست خود را توجیه کرده‌اند و در واقع تحریم به عاملی تبدیل شد که تبعات منفی تصمیمات آنان بیش از پیش نمایان کرد.
جراحی اقتصادی تنها زمانی رخ می‌دهد که دولت به صورت هوشمندانه و بر طبق اصول اصلی اقتصاد که در کشورهای توسعه‌یافته تجربه شده و در قالب مشورت با نخبگان اقتصادی و مدیریتی و فعالان واقعی بازار تصمیمات خود را در یک بازه زمانی مشخص اجرا کند و از تغییرهای آنی و طراحی و اجرای آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه بپرهیزد. شاید بتوان گفت که بیش از تحریم، همین تصمیمات آنی دولت‌ها کمر اقتصاد ایران را شکسته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bybk8