جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
کد خبر: 16815
تاریخ انتشار: 1401/03/02 00:50

افزایش ضریب نفوذ بیمه فقط با برون‌سپاری

آیت کریمی_عضو رسمی انجمن حرفه‌ای بیمه

نام‌گذاری امسال با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در واقع ادامه رویکردی است که رهبر معظم انقلاب بیشتر با تاکید بر تولید عنوان می‌کنند.  این موضوع نشان از اهمیت تولید در اقتصاد ایران و تاکید دارد رشد تولید باعث رشد اقتصاد خواهد شد. امروز کشور ما نیازمند رشد و توسعه است، این در حالی است که دنیای امروز نیز شاهد رشد حیرت‌آور در برخی علوم و صنایع مختلف است؛ بنابراین پیروی از روش‌های قدیمی نه به صلاح کشور است و نه می‌تواند عامل رشد شود. باتوجه به این نگاه همگام بودن با تحولات نوین لازم و ضروری

 است.  تولید محصولات دانش‌بنیان علاوه بر صرفه‌جویی و استفاده بهینه از امکانات باعث ارائه خدمات و محصولات مطابق با نیاز بازارها و ذی‌نفعان خواهد شد و به‌نوعی هدفمندی تولید و ارائه خدمت است. به‌یقین هر کار تولیدی و ارائه خدمت منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد، اما تولید دانش‌بنیان نگرشی جدید به مقوله اشتغال است. وجه تمایز تولید و ارائه خدمت در روش دانش‌بنیان و روش سنتی با عام بودن تولید در تخصص‌گرایی است.

 در تحلیل‌های مختلف ارائه‌شده ازسوی صاحب‌نظران، آینده از آن افرادی است که دانش و تخصص و مهارت داشته باشند؛ بنابراین تاکید بر تربیت نیروی انسانی متخصص و مطابق با نیاز‌های صنعت و کشور است و قطعا تولید برمبنای دانش منجر به اشتغال پایدار خواهد شد. در عصر جدید تبادل دانش امری طبیعی است و دستیابی به تولید دانش‌بنیان با نهادهای علمی در دنیا آسان‌تر است. نخستین گام در سال جاری برای دستیابی به شعار سال توجه ویژه به ملزومات آن و تامین زیرساخت‌ها موردنیاز برای ارائه خدمات دانش‌بنیان است که هم در بعد نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری مهم خواهد بود.

در صنعت بیمه مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد، در حالی که صنعت بیمه از شرکت‌های دانش‌بنیان فقط در بخش کوچک فروش بیمه استفاده می‌کند؛ آن‌هم به‌طور ناقص و بسیار کم، در حالی که این صنعت می‌تواند در حوزه‌های مختلفی چون پرداخت خسارت، تعیین نرخ، مدیریت ریسک و... با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان هم در حوزه خدمت‌رسانی و هم کاهش هزینه و افزایش راندمان اقدامات خوبی انجام دهد. 

اگر می‌خواهیم ضریب نفوذ بیمه از تقریبا ۲.۷ به ۷ درصد برسد این موضوع بدون برون‌سپاری قابل‌تحقق نیست و به‌نظر می‌رسد رمز موفقیت صنعت بیمه در کاهش هزینه‌ها و توسعه بازار با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است که نهادهای ناظر و سیاست‌گذار در این زمینه باید مقررات و قوانین لازم را برای بستر‌سازی در این حوزه طرح و تصویب کنند.

برای رسیدن به محصولات و تولیدات دانش‌بنیان آسان‌ترین راه استفاده از نیروهای خوش‌فکر و جوان آماده به کار است که امید است باعث نفوذ نوآوری در صنعت بیمه شود. به‌هر حال از شاخص‌های توسعه اقتصاد کشور رشد و توسعه صنعت بیمه است؛ بنابراین باید توجه سیاست‌گذاران بیش از پیش به استفاده از فناوری‌های نوین باشد؛ به‌طوری که کسب‌وکارهای نوپای بیمه با مدل کسب‌وکارهای جدید وارد عرصه

شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوین با تحقق مواردی چون کاهش هزینه، بهبود تجربه مشتری، ارائه محصولات جدید، مدیریت ریسک و... بسیار در صنعت بیمه موثر خواهند بود.

 اما توسعه همه‌جانبه صنعت بیمه کشور نیازمند ایجاد توازن در رشد فناوری و محصولات نوین و بخش‌های مختلف است که البته این خود یک مشکل در رسیدن به اهداف صنعت است و مشکل دیگر نبود نیروهای متخصص در صنعت بیمه است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oa75v