شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 17875
تاریخ انتشار: 1401/04/06 23:44

افزایش تولید بن‌سازه‌ها در خودروسازی

گروه صنعت: خودرو در هر دو بخش تولید و بازار دچار چالش‌هایی شده و کارشناسان اقتصادی و صنعتی معتقد به تحولات ساختاری در صنعت خودرو هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صنعت خودرو دچار مشکل است گفته که روند فعلی قابل‌قبول بوده و نتایج در آینده مشخص می‌شود. گفتنی است صنعت خودرو یکی از بسترهای درآمدزایی بوده و نقش مهمی در سرانه تولید ناخالص داخلی دارد.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری با نبود توازن در کشور روبه‌رو هستیم که به‌وفور در بخش‌های گوناگون شامل صنعت فولاد، خودرو و... قابل‌مشاهده است. این نبود توازن در صنعت برق نیز به‌طور کامل مشهود است.

صمتبه‌گزارش ایدرونیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: این ناترازی در وسعت جغرافیایی نیز قابل‌مشاهده است و به‌عنوان نمونه در شهرستان اشتهارد با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بیش از ۳ تا ۴ هزار شغل صنعتی بلاتصدی را می‌بینیم. این شرایط در برخی استان به شکلی متفاوت و برعکس دغدغه‌آفرین شده است.

اصلاحات ساختاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توزیع نامتوازن موجود به این مفهوم است که برآیند سرمایه‌گذاری‌ها اثرگذار نیست. به همین دلیل، بهترین کار در مدیریت این بخش تغییر سازکارهاست و مهم‌ترین رسالت وزارتخانه نیز رفتن به سمت سازکارهایی است که از ظرفیت‌های موجود به شکل بهینه استفاده شود. درباره ضرورت تغییر سازکارها برای مثال، نرخ ارز آثاری مانند تغییرات قیمتی اقلام کالایی، توجه مردم به حفظ دارایی‌ها و تغییر قیمت‌ها همسو با تغییرات نرخ جهانی اقلام کالایی را در اقتصاد کشور به‌دنبال خواهد داشت، مانند آنچه پس از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد؛ به همین دلیل و با این نگاه ما دنبال تغییر ساختار و کاهش آثار اتفاقات بیرونی بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هستیم.

فاطمی‌امین با تاکید بر اصلاح ساختاری، بیان کرد: اصلاح ساختاری به چند دلیل سخت است. نخست اینکه ما در شرایط ناپایداری هستیم و نخستین‌بار است که برای ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم که مشکلات اقتصادی زیادی را به همراه داشته است. شناساندن سازکارهای جدید و قبولاندن آنها زمان‌بر است و منافع عده‌ای را نیز به خطر می‌اندازد. نکته دوم این است که ما باید این روند را با اعمال سازکارهای جدید تغییر دهیم و اگر این مسیر دوم انجام نشود، تغییرات جزیی خواهد بود و هرچه این سازکارها عملیاتی‌تر شوند، نتایج بهتری کسب خواهیم کرد.

تغییر راهبرد، یک‌شبه انجام نمی‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نشست اخیر خود با تشکل‌ها، گفت: در آن جلسه درخواست کردیم تشکل‌ها پیشنهادهای خود را برای اصلاح و تغییر مقررات ارائه دهند، زیرا تغییر راهبرد یک جریان است و یک‌شبه انجام نمی‌شود اما گام‌های اولیه آن از مهر سال گذشته برداشته ‌شده و هر سه ماه، گزارش عملکردها را ارائه کرده و نظرات صاحب‌نظران را احصا و اعمال می‌کنیم.

وی درباره همکاری با صنعت خودرو روسیه نیز توضیح داد: پس از جنگ روسیه با اوکراین، قرار شد همکاری‌ها در حوزه قطعات خودرو شکل گیرد و در این زمینه قدم‌به‌قدم پیش خواهیم رفت. ما دو کارکرد در حوزه خودرو در نظر داریم؛ نخست اینکه باید شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش‌یافته و دوم اینکه شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار باید پر شود؛ نکته قابل‌توجه این است که ما در تامین خودرو انباشتگی داریم که خود به شکاف قیمتی بازار و درب کارخانه دامن می‌زند. برای حل این مشکلات، برنامه تولید ۱۶۰۰ خودرو را از خودروسازان گرفته‌ایم که این در واقع بخشی از تقاضاست؛ مجموع خودرو تولید شده در ۳ ماه نخست سال گذشته ۴۳ هزار خودرو بوده، اما میزان تولید کامل خودرو در ۳ ماه نخست امسال با ۲۸۹ درصد افزایش به ۱۶۷ هزار خودرو رسیده است.

افزایش ۴ برابری تولید بن‌سازه‌ها

فاطمی‌امین توضیح داد: یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو، تغییر پلتفرم‌هاست، زیرا ما بن‌سازه‌های خوبی نداریم اما به‌دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم، بنابراین امسال علاوه‌بر اینکه کیفیت خودرو افزایش می‌یابد، تولید بن‌سازه‌ها نیز ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

فاطمی‌امین درباره تولید مشترک خودرو با روسیه نیز گفت: گفت‌وگوها با روسیه در حد مبادله قطعات خودرو بوده و گفت‌وگویی درباره تولید پلتفرم مشترک انجام‌نشده است. هم ما تولیدکننده خودرو ال ۹۰ بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند؛ بنابراین گفت‌وگوها انجام‌شده تا به‌عنوان‌مثال مبادلات قطعات درباره چنین خودروهایی انجام شود.

وی توضیح داد: براساس گفت‌وگوهایی که با خودروسازان انجام‌شده، امسال برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه سواری، وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو ۲ درصد کاهش‌یافته، گفت: البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست، زیرا در ۳ ماهه نخست امسال ۱۶۷ هزار خودروی کامل تولیدشده، درحالی‌که در سه ماهه سال گذشته ۴۳ هزار خودرو کامل تولیدشده بود.

وی اعلام کرد: متاسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت. به‌عنوان‌مثال اگرچه در سال گذشته فقط ۴۳ هزار خودرو کامل تولیدشده بود و ۱۷۰ هزار خودرو ناقص بود اما آمار تولید ۲۱۳ هزار خودرو بیان‌شده بود که این آمار نادرست است، زیرا آمار واقعی خودرو باید تنها شامل خودروهایی باشد که به‌صورت کامل تولید شده‌اند.

شروط واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کارکرد دوم واردات خودرو این است که سبد محصولات ناقص را کامل کنیم؛ اکنون ۳ بن‌سازه یا پلتفرم خوب درباره خودرو وجود دارد که شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ است. این ۳ پلتفرم خوب قیمت‌های بالایی دارند که البته قیمت تندر ۹۰ نسبت به دو مورد دیگر مناسب‌تر است، بنابراین باید یک محصول اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار در سبد محصولات نیز داشته باشیم.

وی افزود: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به‌دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودروهای با کیفیت و با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار تولید می‌کنند، عنوان کرد: قید ما در زمینه واردات خودرو، انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم.

رونمایی از پلتفرم جدید

در ادامه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد: احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارتخانه در حوزه خودرو بوده است.

آمار تحویل خودرو در ۳ ماهه نخست سال گذشته ۱۸۱ هزار دستگاه بود که با رشد ۳۶ درصدی در ۳ ماه نخست امسال به ۲۴۶ هزار خودرو رسیده و با توجه به دستور شخص وزیر، تمام تولیدات به بازار عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: تولید عبور مستقیم به‌شدت روی کیفیت تولیدات تاثیر مستقیم و مثبتی دارد؛ در این میان، تولید کامل شرکت سایپا رشد ۱۶۱ درصدی و تولید ایران‌خودرو رشد ۷۱۹ درصدی داشته است. راهبرد اصلی ما اصلاح روند موجود و هم‌افزایی فعالیت‌های بالادستی صنعت خودرو است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون ۴ پلتفرم با ارزش در صنعت خودرو کشور وجود دارد که در دهک‌های گوناگون قابل‌توزیع هستند و یکی از بحث‌های جدی ما که حدود ۴۵ درصد از نیاز مصرفی مردم به خودرو را شامل می‌شود، توجه به پلتفرم‌های اقتصادی است. کلید تولید این پلتفرم خودرویی زده‌شده است و به‌زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی می‌شود و پلتفرمی برای تولید محصولاتی با حدود قیمتی ۶ تا ۸ هزار دلار خواهد بود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488aek