چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 16714
تاریخ انتشار: 1401/02/31 10:30

افرایش سرمایه گذاری افغان ها در ایران بعد از روی کار آمدن طالبان

سلیمی گفت: پس از روی کار آمدن طالبان تعداد سرمایه گذاران افغانستانی در کشور ما افزایش یافته است.

یکی از راهکارهای اساسی در زمینه حمایت از کار و سرمایه ایرانی، توجه به سرمایه گذاران خارجی است. بدیهی است سرمایه گذاری خارجی می تواند منجر به انتقال تکنولوژی و دانش فنی،  بهبود روش های مدیریت و بازاریابی، آموزش تربیت نیروی انسانی، دسترسی آسانتر به بازارهای صادراتی و... شود. کشور ما به دلایل متعدد مانند همسایگی و قرابت فرهنگی و دینی یکی از بهترین مقاصد برای سرمایه گذاری خارجی افغانستانی ها به شمار می رود. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با سید حسن سلیمی رییس اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تاثیر طالبان بر فعالیت سرمایه گذاران افغان

سلیمی در این گفتگو با بیان اینکه خوشبختانه پس از روی کار آمدن طالبان تعداد سرمایه گذاران افغانستانی در کشور ما افزایش یافته است، گفت: سابق بر این افغان هایی که مقیم ایران می شدند به طور معمول از برخی یارانه ها مانند یارانه دارو و... استفاده می کرند. امروزه با اجرای سیاست جدید دولت مبنی بر تغییر نظام یارانه ها این افراد از دریافت این یارانه نهان نیز کنار گذاشته اند. برای بررسی اثر این اتفاق در سرمایه گذاری افغان ها در کشور باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی افرود: حضور سرمایه گذاران افغانستانی بیشتر در استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با افزایش روبرو بوده است. ما طرح های سرمایه گذاری متعددی در کشور داریم که امروزه حدود ۲۰ درصد از آنها به سرمایه گذاری شرکت ها یا افرادی از کشور افغانستان است.

 

سیدحسن-سلیمی

حوزه های سرمایه گذاری افغان ها در ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در ادامه گفت: سرمایه گذاران افغان بیشتر در حوزه های صنایع غذایی، ساختمان سازی، هتل داری، کشاورزی و... فعالیت می کنند. ساخت مهمان سرا ها در شهر مشهد برای میزبانی از زائران این کشور  از دیگر حوزه های سرمایه گذاری این افراد در ایران به شمار می رود. برخی از آنها نیز در تولید برخی کالاها مانند فرش ماشینی و.. سرمایه گذاری می کنند تا بتوانند با توجه به شناخت دقیقی که از کشور افغانستان تولیدات خود را به افغانستان صادر کنند.

وی در پایان تصریح کرد: طبق بخشنامه ای که اخیرا صادر شده رقم سرمایه گذاری افغان ها به منظور دریافت اقامت ایران از ۳۰۰ هزار دلار به ۹۰ هزار یورو کاهش پیدا کرده است. این موضوع نیز مشوق بسیار خوبی برای این افراد به شمار می رود. البته سرمایه گذاران افغانستانی می توانند در بورس ایران نیز خرید و فروش سهام داشته باشند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n967k