پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 17192
تاریخ انتشار: 1401/03/10 02:45

استقلال؛ تیمی که در بدترین روزها نباخت و در بهترین روزها امتیاز نداد

استقلال مجیدی را می‌توان شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی در این فصل دانست؛ تیمی که آموخت در بدترین روزهایش نبازد و در بهترین روزهایش امتیاز از دست ندهد.

به گزارش همت خبر، سال گذشته بود فرهاد مجیدی جمله «من به اینا نمی‌بازم» را مصرانه و با صدای بلند گفت. شاید در آن روزها همه فکر می‌کردند استقلال آینده تیمی ر و پا حمله خواهد بود که به دروازه هیچ حریفی رحم نمی‌کند و روزهایی را که این تیم بهترین خط حمله لیگ را در اختیار داشت، باز تداعی خواهد کرد و باز استقلالی را خواهیم دید که از یک بسته‌ کامل از بازیکنان فانتزی و سرعتی در خط حمله خود برخوردار است.
با این حال اما مجیدی هم به دلیل علاقه شخصی خود به فوتبال ایتالیایی و هم به دلیل اعتقاد به فلسفه فوتبال این کشور، از همان ابتدا برنامه موضوع دفاع را به عنوان یک اولویت اصلی در دستورکار تیم فنی قرار دارد و یک نوع خاصی از فوتبال را ارائه داد که پیشتر کارلوس کیروش در تیم ملی فوتبال با آن به موفقیت رسیده بود. تیمی که نظم تاکیتیکی بالایی دارد، از انسجام دقیق در فاز دفاعی برخوردار است (حتی بعد از جدایی دو بازیکن اصلی خط دفاعی در میان فصل) و دفاع را به عنوان یک مسئولیت تیمی پذیرفته و همه عناصر آن حتی مهاجم هدف نیز در این سیستم نقش دارند. این دقیقاً همان اتفاقی است که در استقلال مجیدی دیده می‌شود. تیمی که برای بردن از تمام ابعاد زمین و البته از تمام نود دقیقه بازی استفاده می‌کند و هرگز حتی زمانی که به گل زدن نیاز دارد، نظم و ساختار دفاعی خود را بهم نمی‌ریزد.
یکی از نکات مثبت استقلال در سال جاری این بود که این تیم برخلاف دیگر تیم‌های لیگ، هرگز در فاز دفاعی غافلگیر نشد و همین موضوع باعث شد که بتواند با اقتدار در صدر جدول فاصله امتیازی خود را با تیم دوم و دیگر رقبا حفظ کند. نکته مهم دیگر این است که استقلال گرچه عموماً به بردهای اقتصادی رسید اما واقعیت این است که یکی از زهردارترین خطوط حمله لیگ را در اختیار داشت. به عبارت دیگر، درست است که استقلال مجیدی روپا حمله نیست اما تیمی زهردار در حملات است. این وضع را می‌توان با برقراری نسبت بین موقعیت‌های خلق‌شده و گل‌های زده شده به خوبی درک کرد. نکته مهم اما اینکه یکی از نقاط ضعف استقلال فقدان بازیکن تکنیکی و پا به توپ در خط حمله است یعنی دقیقاً جایی که خلاء بازیکنی مثل قائدی به خمبی حس می‌شود خاه در بازی‌هایی مانند بازی با پدیده که تیم رقیب از ساختار دفاعی و چند لایه منظمی برخوردار است و میلی هم به باز شدن در زمین و حمله کردن ندارد.
به هر حال استقلال مجیدی را می‌توان شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی در این فصل دانست؛ تیمی که آموخته در بدترین روزهایش (مثل بازی با سپاهان در دور برگشت) نباخت و در بهترین روزهایش نیز امتیاز از دست نداد. بی‌شک چنین تیمی در صورت تقویت بیشتر و غنای بازیکن (ضمن حفظ اسکلت کنونی) می‌تواند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.
 
منبع:همت خیر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wolvx