دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 9781
تاریخ انتشار: 1400/10/13 12:52
مسئول سالن «های‌تک» پاویون ایران در گفت‌وگو با صمت مطرح کرد

استقبال از فناوری‌های پیشرفته ایران در اکسپو ۲۰۲۰

اکسپو دوبی از مهرماه امسال فعالیت خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان آغاز کرده و ۱۹۲ کشور از همه جای دنیا، آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود در حوزه‌های گوناگون را تا فروردین سال بعد به نمایش می‌گذارند. یکی از قسمت‌هایی که موردتوجه بیشتر کشورهای حاضر در این رویداد واقع‌شده، بخش صنایع های‌تک و پیشرفته است.

پاویون‌های حاضر در اکسپو ۲۰۲۰ با ابزارهای گوناگون تلاش کرده‌اند آخرین توانمندی‌های خود در حوزه های‌تک را به رخ جهانیان بکشند. کشور ما نیز بخشی از پاویون خود را به این موضوع اختصاص داده است. صمت در همین زمینه گفت‌وگویی با مهدی قربان‌زاده، مسئول سالن های‌تک پاویون ایران در اکسپو دوبی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

اکسپو که پس از المپیک و جام‌جهانی فوتبال، از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود، قرار بود سال ۲۰۲۰ در دوبی برگزار شود اما کرونا برگزاری آن را یک سال به تعویق انداخت. آغاز این رویداد اول اکتبر ۲۰۲۱ بود که تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ ( ۹ فروردین ۱۴۰۱) ادامه خواهد داشت. شعار امسال اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران، تمدن کهن و استوار؛ تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ مترمربع که حدود ۱۴ میلیون درهم امارات و معادل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای آن خرج کرده، حاضر شده است.

مهدی قربان‌زاده، مسئول سالن های‌تک پاویون ایران در اکسپو دوبی گفت: سالن «های‌تک» پاویون ایران دارای یک نمایشگر دیواری سه‌طرفه است که در آنها از پروژکتورهای ویژه برای تصویرسازی صدادار استفاده می‌شود. بخش عمده محتوای این تصاویر و فیلم‌ها، فناوری و فرهنگ ایران است که برای مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود. بازدیدکنندگان از طریق رسانه فراگیر و در فرصت کوتاهی، پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های گوناگون مانند نانوفناوری، رباتیک، ‌ای تی، صنعت، دارو... را از نظر می‌گذرانند. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی نیز از قسمت های‌تک پاویون ایران به عمل آمده است.

استقبال مخاطبان از پاویون ایران

قربان‌زاده گفت: از بخش‌های دیگر پاویون ایران نیز استقبال بسیار گسترده‌ای به عمل آمده است. طراحی بیرون پاویون نظر هر مخاطبی را جذب می‌کند. چندی پیش نیز پاویون کشور ما از نظر زیبایی ظاهری، جاذبه و چشمگیر بودن در دسته برترین پاویون‌های این دوره از برگزاری اکسپوها انتخاب شد. این موفقیت در شرایطی حاصل شد که از نظر هزینه‌های سرسام‌آور و امکاناتی که سایر کشورها به‌واسطه تحریم نبودن از آنها برخوردار بودند، بی‌بهره بودیم.

وی افزود: در روزهای تعطیل، استقبال مخاطبان از کشورهای گوناگون به‌ویژه امارات، از پاویون ایران بسیار خوب می‌شود. خوشبختانه اماراتی‌ها رابطه خوبی با مردم ایران داشته و حتی برخی از آنها تسلط نسبی به زبان فارسی دارند. همچنین شاهد حضور چشمگیر بازدیدکنندگان و مقامات سیاسی و تجاری در پاویون جمهوری اسلامی ایران از کشورهای دوست نظیر هندوستان، چین، روسیه و سایر کشورهای منطقه بوده‌ایم. این موضوع فرصت خوبی برای کشور به‌شمار می‌رود تا بتوانیم ارتباط خود را با این کشور مستحکم‌تر کنیم.

مسئول سالن های‌تک پاویون ایران در اکسپو دوبی در ادامه گفت: در آینده‌ای نزدیک نیز محتواهای جدیدی به پاویون ایران اضافه خواهد شد و کیفیت محتویات دیگر سالن‌های پاویون ایران ارتقا خواهد یافت. 

مردم این روزها از اهمیت اکسپو شناخت بهتری پیدا کرده‌اند و در همین زمینه لازم است فرهنگ‌سازی خوبی درباره معرفی و شناساندن نمایشگاه جهانی اکسپو به مردم انجام شود. بعضی از مردم بر این باورند که اکسپو، نمایشگاهی فرهنگی است و برخی معتقدند اکسپو، مکانی برای گفت‌وگوی ملت‌هاست. این در صورتی است که ذات اکسپو فراتر از این تفکرهاست.

توسعه برنامه‌های جانبی پاویون‌ها

قربان‌زاده همچنین اظهارکرد: اکسپو محل و رویدادی است تا کشورها در این رویداد داستان‌های فرهنگ، پیشرفت و تعاملات، فناوری و نگاه آینده خود را به نمایش گذارند. همه‌روزه با اطلاع یافتن مردم از اهمیت این رویداد جهانی به بازدیدکنندگان اکسپو اضافه می‌شود. به‌طور حتم به‌موازات افزایش بازدیدکنندگان برنامه‌های جانبی پاویون‌ها نیز توسعه پیدا می‌کند تا با این روش موفق شوند در فرصتی کوتاه نگاه دنیا را متوجه کشور خود کنند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gbyx4