پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 16718
تاریخ انتشار: 1401/02/31 01:59
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری _صنعتی و ویژه اقتصادی تاکید کرد

استفاده بهینه از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی شیراز

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: شیراز دارای ظرفیت‌های ارزنده‌ای در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری است و برای باروری این استعدادها، مشوق‌ها و معافیت‌های متنوعی در دستور کار قرار گرفته است.

سعید محمد در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شیراز از این مجموعه کلان به‌عنوان یکی از بهترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور یاد کرد و افزود: مدیریت بخش خصوصی کارنامه موفقیت‌آمیزی در این منطقه داشته است و امیدواریم اختصاص مشوق‌ها و معافیت‌ها با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود.

او در ادامه با ارائه آمار و ارقامی خاطرنشان کرد: حدود ۲۵۰ واحد در منطقه ویژه اقتصادی شیراز حضور دارند که از این تعداد ۹۰ واحد صنعتی فعال شده و مابقی نیز تلاش دارند با توسعه زیرساخت‌های لازم در چرخه تولید قرار گیرند.

مشاور ریاست‌جمهوری در حوزه‌های اقتصادی با تشریح برخی تسهیلاتی که در اختیار فعالان مناطق اقتصادی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، واگذاری املاک و اراضی، ارائه خدمات و تسهیلات متنوعی برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده و امیدواریم سرمایه‌گذاران داخلی نگاه ویژه‌تری به این مجموعه داشته باشند و در سال‌های آینده شاهد توسعه بیشتر باشیم.

محمد از استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به‌منظور تسهیل امور سرمایه‌گذاران خبر داد و افزود: واحدهای نوپا نیاز به مشوق‌های زمان‌دار دارند و مجموعه مشوق‌ها و معافیت‌ها سبب می‌شود تا نرخ تمام‌شده تاحدود زیادی کاهش یافته و تولیدکننده بتواند در بازار رقابتی، عرض‌اندام کند.

 رشد و اشتغالزایی در پرتو مناطق آزاد

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی و آزاد نقش مهم و ارزنده‌ای در اقتصاد و اشتغال کشور ایفا می‌کنند، بیان کرد: هم‌اینک ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال است و افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در این مجموعه‌ها فعالیت دارند. مناطق ویژه اقتصادی فرصت مناسبی برای اشتغالزایی، انتقال فناوری و دانش نوین، تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های ایرانی و خارجی را فراهم می‌کنند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در ادامه منویات رهبر معظم انقلاب را نقشه‌راه برای فعالیت برشمرد و عنوان کرد: مناطق آزاد فرصت مناسبی را برای اجرایی‌سازی شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» فراهم می‌آورند. محمد، درباره برگزاری نشست مدیران مناطق ویژه اقتصادی سراسر کشور در منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: در این نشست مسائل و مشکلات این مناطق موردبررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.

 توسعه زیرساخت برای اشتغالزایی

نادر طیبی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز ضمن خوشامدگویی به میهمانان و قدردانی از همکاری‌های اداره کل گمرکات فارس اظهار کرد: یکی از چالش‌های مناطق ویژه اقتصادی این است که باوجود انعقاد قرارداد رسمی با خریداران زمین و وجود سند مالکیت تک‌برگ برای تمام زمین‌های منطقه، باز هم سامانه جامع تجارت برای تمدید کارت بازرگانی صنعتگران، آنها را ملزم به دریافت کد رهگیری از بنگاه‌های مسکن می‌کند. وی با بیان اینکه دریافت کد رهگیری از بنگاه‌های املاک و ثبت آن در سامانه بدین‌معناست که قرارداد رسمی منطقه ویژه و تصویر سند مالکیت صنعتگران موردقبول سامانه قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: این وضعیت در واقع برای صنعتگران قابل‌قبول نیست، چرا که آنها باید بخشی از زمان و هزینه خود را برای حضور مسئول یک بنگاه املاک صرف کنند؛ بنابراین انتظار می‌رود رفع این موضوع از سوی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دستور کار قرار گیرد و از طریق رایزنی‌های بالادستی، این مشکل صنعتگران مستقر در مناطق ویژه اقتصادی برطرف شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز درباره نحوه فعالیت پنجره واحد نیز گفت: عملکرد این پنجره، نارضایتی صنعتگران را در پی داشته و برخی از آنها گمان می‌کنند اراده‌ای برای انجام کارشان وجود ندارد؛ چرا که صدور یک پروانه تاسیس یا جواز بهره‌برداری گاهی اوقات چند ماه یا چند هفته طول می‌کشد و این زمینه نارضایتی‌ها را فراهم می‌کند.

 مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز با بیان اینکه این منطقه یکی از نخستین و قدیمی‌ترین مناطق ویژه استان به‌شمار می‌رود و دارای قدمت بسیاری است، گفت: به‌طورقطع فراهم کردن زیرساخت‌ها برای صنعتگران و سرمایه‌گذاران باعث رونق و توسعه اقتصادی و اشتغال استان خواهد شد.  وی بااشاره به طرح‌های افتتاح‌شده و کلنگ‌زنی واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: منطقه ویژه اقتصادی شیراز با فراهم کردن زیرساخت‌ها تمام تلاشش را برای رونق و توسعه اقتصاد و واحدهای مستقر در این منطقه خواهد کرد.

نادر طیبی نظر به مساحت منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: منطقه ویژه اقتصادی شیراز در مساحتی بالغ بر هزار هکتار واقع و به ۵ فاز مختلف تقسیم شده ‌است که فاز یک و 2 به‌طورکامل به بهره‌برداری رسیده و ۷۰ درصد زیرساخت‌های فاز 3 نیز آماده شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز بیان کرد: این منطقه تاکنون برای حدود ۳۲۰۰ نفر در بخش پیمانکاری، خدماتی، بازرگانی و صنعتی اشتغال ایجاد کرده و حدود ۹۰ واحد فعال در این منطقه وجود دارد و بیش از ۲۲۰ واحد در حال ساخت است.

سخن پایانی

براساس این گزارش، با حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور، کلنگ احداث واحد تولیدی شایان‌دیزل، تولیدکننده کامیونت با اعتباری بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی به زمین زده شد و با بهره‌برداری از این واحد برای ۸۰ نفر به‌طورمستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سپهر بسپار مهر، تولیدکننده کیسه بافته‌شده ساده و کیسه لمینت به‌بهره‌برداری رسید. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور همچنین از شرکت تولیدی مهندسی نیتل‌پارس، تولیدکننده انواع غربال‌های مولکولی (مولکولارسیو)، آلومینای فعال و آنتی‌فوم بازدید کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rao7m