سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 6086
تاریخ انتشار: 1400/08/27 22:30

از یارانه ۵۰ میلیون تومانی خودرو چه خبر؟

خودروسازان این روزها با انتقادات زیادی در مورد کیفیت تولیدات خود و همچنین میزان عرضه به بازار مواجه هستند. در این شرایط، یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پیشنهاد پرداخت یارانه ۵۰ میلیون تومانی در ازای هر خودرو را داده است!

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان روز گذشته گفت که اگر دولت می‌خواهد قیمت خودرو را ثابت نگه دارد، باید به خودروسازان یارانه پرداخت کند.

او در این مورد توضیح داد: دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

نجفی‌منش افزود: دولت اگر تصمیم دارد به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان به مصرف‌کننده یارانه دهد، باید این مبلغ را در بودجه به عنوان یارانه برای خودروسازان تعریف کند.

او با اشاره به افزایش تورم، نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه، گفت: توقف واردات خودرو در برابر این افزایش هزینه‌های تولید کمکی به خودروسازان نمی‌کند.

به گفته این قطعه‌ساز، زمانی که قیمت همه ورودی‌ها افزایش داشته است، نمی‌توان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعه‌سازان وارد می‌شود.

اما آیا انحصار در صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات، نوعی رانت و یارانه برای صنعت خودروسازی نیست؟

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش گفت: در صنعت خودروسازی ایران انحصار وجود ندارد. تا کنون ۶۸ مجوز خودروسازی صادر شده است که حدود ۱۵ مورد آن فعال هستند.

به گفته او، زمانی می‌توان گفت انحصار وجود دارد که ایران‌خودرو و سایپا جلوی فعالیت دیگر خودروسازان را بگیرند اما اکنون اینگونه نیست.

دولت، مدیریت را واگذار کند

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مدعی شد: ممنوعیت واردات خودرو فقط به خاطر نبود ارز است و هیچ انگیزه حمایتی از خودروسازان پشت آن نیست.

به گفته نجفی‌منش در گذشته نیز هر گاه ارز وجود داشت، واردات آزاد بود و این موضوعی ارتباطی به حمایت از خودروسازان ندارد.

او یکی از دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان را فعال بودن توپخانه همه رسانه‌ها به سمت آنها دانست.

نجفی‌منش افزود: مشکل بعدی مدیریت دولتی در این صنعت است. اگر مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت مسئولیت نظارت را انجام دهد مشکلات حل می‌شود.

نام‌آور: چگونه در فضای غیررقابتی ضرر می‌دهید؟

امیر حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی اما، صنعت خودروسازی را غیررقابتی دانست و گفت: قابل تصور نیست که چگونه می‌توان در چنین فضایی ضررده بود؟

او تاکید کرد: تنها احتمال ممکن وجود فساد و منافذی در بدنه شرکت است. در بدنه دولت نیز افراد فاسد وجود دارند که باید حذف شوند.

زیان انباشته و افزایش تورم

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: خودروسازان تا پایان سال گذشته، ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و سیستم بانکی را با تسهیلات تسویه نشده خود با مشکل مواجه کرده‌اند. نتیجه عملکرد آنها، افزایش تورم برای همه جامعه بوده است.

او افزود: تیم اقتصادی دولت نمی‌داند با خودروسازان چه رفتاری داشته باشد و تلاش می‌کند با دستور، شعارهای حمایتی خود را از مردم عملی کند. اما این روند قابل ادامه نیست و ایراد اصلی از عملکرد خودروسازان است.

جعفری: قدرت در دست خودروسازان است

همچنین به اعتقاد عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو اکنون قدرت دست خودروسازان است و آنها روی بازار نیز به خواست خود تاثیر می‌گذارند.

او چندی پیش گفت: در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام می‌دهند.

به گفته جعفری، آنها با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارند و با استفاده از دلال‌هایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه می‌دارند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nkng3