شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 7480
تاریخ انتشار: 1400/09/15 12:07
مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین:

از خواسته‌هایمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم

مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم در حالی روز جمعه گذشته در وین پایان یافت که تیم ایران پیشنهادهای مشخصی به طرف‌های توافق اعلام کرده و انتظار می‌رود سایر طرف‌ها با رویکردی واقع‌بینانه این بسته‌ها و پیشنهادات را بررسی و پاسخ منطقی به این پیشنهادات ارائه کنند.

همه ‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین در گفت‌وگو با یک رسانه ایتالیایی بار دیگر بر مواضع صریح تهران مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران تاکید و تصریح کرد: جمهوری اسلامی در این مسیر از خواسته‌های خود عقب نخواهد نشست. به گزارش ایسنا، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری آنسا ایتالیا گفت: باتوجه به اینکه این امریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، واشنگتن باید گام نخست را بردارد.

این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: پیشنهادهای ارائه‌شده از جانب تهران به گروه ۱+۴ در روند مذاکرات وین مستند و منطقی است، به همین دلیل می‌تواند مبنایی برای مذاکرات باشد. ایران در این مذاکرات برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی با موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و دیگری با موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد.

این پیشنهادها مبنایی برای مذاکره است و طرف مقابل باید پاسخ مستند به پیشنهادهای تیم ایران ارائه کند. به‌گفته باقری، در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی که به طرف مذاکره‌کننده ارائه شده، ایران پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد. با ارائه پیشنهادات تهران که حاکی از ابتکار عمل در وین است، اکنون همه ‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد و اگر طرف‌های اروپایی به‌طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند و طرف امریکایی به این توافق بازگردد، توافق احیا می‌شود.

با جدیت وارد مذاکرات شدیم

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز با تاکید بر اینکه در این مذاکرات جدی هستیم، گفت: با اراده و جدیت و با برنامه وارد این دور از مذاکرات شده‌ایم. در این مذاکرات نتیجه‌گرا هستیم. هدف نهایی ما برداشتن همه تحریم‌هاست. به گزارش صدا‌وسیما، غلامحسین اسماعیلی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اظهار کرد: درحال‌حاضر بر اثر تحریم‌های ظالمانه با ناملایمات و مشکلاتی مواجهیم اما در گام نخست معتقد به خنثی‌سازی تحریم‌ها هستیم و در گام‌های بعد هم رفع تحریم‌ها را انجام خواهیم داد.

امریکا باید تحریم‌های غیرقانونی را برچیند

سفیر چین در تهران نیز در گفت‌وگویی با مهر اعلام کرد: امریکا به‌عنوان مقصر اصلی شرایط کنونی موضوع هسته‌ای ایران، باید تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه اعمال شده بر تهران را برچیند.

چانگ‌هوا گفت: پکن معتقد است تشخیص درست از نادرست، پیش‌نیاز انجام مذاکرات است. امریکا به‌عنوان مقصر اصلی بحران فعلی هسته‌ای ایران باید تمام تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه اعمال شده بر ایران و طرف‌های ثالث شامل چین را برچیند تا بتواند طی اقداماتی ملموس، اعتماد جامعه جهانی را دوباره به‌دست آورد. سفیر چین در تهران افزود: همه طرف‌ها باید متعهد به احترام متقابل باشند، به‌دنبال نتایج برد-برد باشند، تعادل بین حق و حقوق و الزامات و تعهدات طرف‌ها را برقرار سازند و صلح و ثبات منطقه‌ای را ارتقا دهند. چین خواسته‌های مشروع ایران را درک می‌کند و از ایران در حفظ حقوق و منافع قانونی‌اش حمایت می‌کند. حقوق و منافع همه طرف‌ها در انجام همکاری‌های عادی اقتصادی و تجاری با ایران باید رعایت شود. 

سفیرچین در ایران با اشاره به استقبال چین از ازسرگیری مذاکرات وین درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت: چین ۴ پیشنهاد برای پیشبرد روند مذاکرات دارد؛ اول اینکه ما باید منطق صحیح مذاکره را به‌کار بندیم. امریکا به عنوان مقصر اصلی بحران هسته‌ای ایران باید طبیعتا تمامی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه ضد ایران و طرف‌های ثالث شامل چین را برچیند؛ بر این اساس ایران پایبندی به تعهداتش در زمینه برنامه هسته‌ای را از سر خواهد گرفت. همه طرف‌ها باید انصاف و عدالت را رعایت و شرایط را برای تحقق اهداف فوق ایجاد کنند.

دوم اینکه ما باید به حقوق، منافع و نگرانی‌های مشروع همه طرف‌ها احترام بگذاریم. مذاکره باید براساس احترام متقابل، به‌دنبال نتایج برد-برد، بازگرداندن تعادل بین حقوق و تعهدات طرفین و ارتقای صلح و ثبات منطقه باشد. حقوق و منافع همه طرف‌ها در انجام همکاری‌های عادی اقتصادی و تجاری با ایران باید رعایت شود.

سوم اینکه ما باید یک راهبرد مذاکره عملی و منعطف را اتخاذ کنیم. چین موافق است که روند فعلی باید براساس اجماع حاصل شده در مذاکرات گذشته پیش برود. در عین حال، ما باید به مشورت و گفت‌وگو در شرایط مساوی پایبند باشیم، از خرد سیاسی استفاده کنیم، مسائل باقیمانده را خلاقانه حل کنیم و برای اینکه سریع به توافق برسیم، تلاش کنیم.

چهارم اینکه باید به مسیر راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک پایبند باشیم. همه طرف‌ها باید بی‌طرف و منطقی باقی بمانند، از روند مذاکرات محافظت کنند و از اخلال در تلاش‌های دیپلماتیک از طریق سخنان و اقدامات حاد خودداری ورزند.

به‌گفته سفیر چین در ایران همه طرف‌ها توافق کردند که مذاکرات را به‌طور موقت به وقت دیگری موکول کنند تا مذاکرات این هفته را ارزیابی و از پایتخت‌های مربوطه، دستورالعمل دریافت کنند. پکن امیدوار است که این امر انگیزه سیاسی جدیدی را به مذاکرات هفته آینده بدهد. در همین حال، چین امیدوار است در طول این وقفه کوتاه، همه طرف‌های مربوطه به تلاش خود برای ایجاد فضای خوب مذاکره ادامه دهند.

توسعه مناسبات دیپلماتیک

در راستای توسعه مناسبات دیپلماتیک، به‌دعوت رسمی دریابان علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان، شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی امروز به تهران می‌آید.

به‌گزارش ایسنا، وی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای ایرانی خود با برخی مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. توسعه و تقویت روابط دوجانبه و رایزنی پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از اهداف سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران است. 

وزیران امور خارجه ایران و سوریه نیز در تهران با یکدیگر دیدار و رایزنی می‌کنند. این سومین دیدار فیصل المقداد و حسین امیرعبداللهیان در مقام وزیر امور خارجه با یکدیگر است. 

حسین امیرعبداللهیان از زمان تصدی وزارت امور خارجه ایران، ۲ بار به سوریه سفر کرده است. فیصل‌ المقداد در جریان سفر به تهران با تعدادی دیگر از مقامات کشورمان نیز دیدار و رایزنی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود محور اصلی رایزنی‌های مقامات دو کشور در جریان این سفر آخرین تحولات روابط دوجانبه، آخرین تحولات سوریه و روند آستانه باشد.

 علاوه بر فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز در این سفر حضور خواهد داشت. این سفر به دعوت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران انجام می‌شود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3evr92