چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 17366
تاریخ انتشار: 1401/03/18 04:58
تشریح تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲

از حذف دروس عمومی تا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ازسال ۱۴۰۲ زیرگروه ها و دروس عمومی حذف می شوند و کنکور سالی دوبار برگزار می شود و سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارند.

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب طرح اصلاح و تکمیل سیاست های سنجش و پذیرش در دانشگاه ها در این شورا گفت: بر اساس این مصوبه، دانش آموزان می توانند در سال 2 بار در کنکور شرکت کنند و هر بار کنکور دو سال اعتبار خواهد داشت.

رجعلی برزویی با حضور در گفتگوی ویژه بخش خبری 21 سیما با بیان اینکه این مصوبه یک بازنگری در ساختار سنجش آموزش عالی کشور است، ادامه داد: بر اساس این مصوبه، معدل کتبی و معدل سوابق تحصیلی در سال های متمادی از پایه دوازدهم آغاز خواهد شد و در نهایت تا پایه دهم ادامه پیدا خواهد کرد.

 

آقای برزویی اضافه کرد: سوابق تحصیلی بخشی از پذیرش را به عهده خواهد گرفت و به عنوان بخشی از نمره پذیرش از 40 درصد در سال آینده شروع می شود و به 60 درصد خواهد رسید.

وی، عدالت آموزشی را از دیگر دغدغه ها برشمرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا کنکور فعلی عدالت آموزشی را دارد؟ و آیا امکانات برای همه دهک های کشور برای ورود به آموزش عالی وجود دارد؟

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه کنکور در سال 1402 تحولات اساسی خود را آغاز می کند، گفت: دروس عمومی در کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل می شود.

 آقای عبدالرسول پورعباس افزود: کنکور مقوله ای است که از سال 1384 قانون در آن ورود کرد و نخستین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح و پس از آن قانون سال 1395 و بعد از آن قانون جدید تصویب شد.

او ادامه داد: این سه قانون بر توانمندی آموزش و پرورش در برگزاری آزمون های سراسری کشوری استاندارد متکی است.

آقای پورعباس اضافه کرد: آزمون اختصاصی که شامل دروس اختصاصی 5 گروه آزمایشی است دو بار در سال برگزار خواهد شد و برای دو سال هم معتبر است بنابراین بودجه بندی آزمون اختصاصی نیز تغییر خواهد کرد.

او گفت: پذیرش دانشجو به دو شکل است؛ پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و بر مبنای معدل است که حدود 80 تا 85 درصد ظرفیت پذیرش را شامل می شود و پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد که برای سال 1402 پانزده درصد ظرفیت است بر مبنای 40 درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم و بر مبنای ده درس به شکل استاندارد کشوری آزمون گرفته می شود و هر درس ضریب خود را دارد و 60 درصد هم سهم آزمون سراسری است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه هر داوطلب کنکور در سال می تواند دو نوبت در آزمون تخصصی شرکت کند و برای دو سال اعتبار دارد، گفت: نمره ای که از آزمون می گیرد با نمره سوابق تحصیلی ترکیب و نمره کل ساخته می شود که ملاک پذیرش است.

آقای پورعباس با بیان اینکه برای کنکور سال 1403 آزمون سراسری را به شکل بدون کاغذ و کاملا الکترونیکی اجرا می کنیم، افزود: پیش بینی می کنیم سالانه حدود 6 آزمون را برگزار کنیم و داوطلب می تواند در هر یک از این آزمون ها شرکت کند و به دو آزمون رسمیت ببخشد.

او ادامه داد: هیچ محدودیتی وجود ندارد و داوطلب می تواند به هر تعداد در آزمون ها شرکت کند.

منبع:اکونا پرس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2razem