دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 6105
تاریخ انتشار: 1400/08/29 11:02

آقای دولت و رشد ۸ درصدی

ناصر بزرگمهر- مدیر مسئول

پادشاهي پير، عاشق خرش بود و روزي هوس آموزش حرف زدن به خرش را کرد و جايزه کلاني براي کسي که بتواند به خرش حرف زدن ياد دهد، تعيين و موفق نشدن در آموزش خر را هم معادل کشته شدن اعلام کرد.

او آنقدر مبلغ جايزه را بالا برد که چند نفري طمع کردند و استاد آموزش شدند، اما متاسفانه «خر» سخن نگفت و همه داوطلبان جان خود را از دست دادند.

حضرت شاه مبلغ جايزه را باز هم بالاتر بود اما ديگر کسي از ترس جان داوطلب نشد تا اينکه روزي پيرمردي خدمت شاه رسيد و عرض کرد:

من به 3 شرط مي‌توانم به خر حرف زدن بياموزم؛

اول: تهيه مکان آسايش کامل براي من و خانواده‌ام و خر شما

دوم: حقوق بالا و ماهانه

سوم: 10 سال به من مهلت دهيد.

شاه تمام اين شروط را پذيرفت.

دوستان پيرمرد از او درباره اين فکر احمقانه و خطرناک سوال کردند.

پيرمرد گفت شاه پير است، خر پير است و من هم پيرم، اما در اين 10 سال من و خانواده و خر به راحتي و جلال زندگي مي‌کنيم و تا پايان مدت 10 سال هم يا من يا شاه و يا خر مي‌ميريم.

اين قصه مرا به ياد بعضي از طرح‌ها و پيشنهادات مي‌اندازد، مثلا قرار بوده و هست که در ۱۴۰۴ به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي و تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين‌الملل برسيم و يک کشور توسعه‌يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود و متکي بر اصول اخلاقي و ارزش‌هاي اسلامي، ملي و انقلابي با تاکيد بر مردم‌سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي‌هاي مشروع،حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنيت اجتماعي و قضايي، برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متکي به سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي، امن، مستقل و مقتدر با سامانه دفاعي مبتني بر بازدارندگي همه‌جانبه و پيوستگي مردم و حکومت و برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تامين اجتماعي، فرصت‌هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهره‌مند از محيط ‌زيست مطلوب، فعال، مسئوليت‌پذير، ايثارگر، مؤمن، رضايت‌مند، برخوردار از وجدان کاري، انضباط، روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و مفتخر به ايراني بودن و دست‌يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي با تاکيد بر جنبش نرم‌افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و تحقق اشتغال کامل و نکات مثبت بسيار ديگر باشيم.

سال ۱۳۸۶ در شبکه دوم سيما هر جمعه ساعت ۸ شب برنامه‌اي به تهيه‌کنندگي دوست و استاد خوبم جناب ريوفي با اجراي من، به‌جاي صندلي داغ پخش مي‌شد.

در آن برنامه افراد زيادي حضور يافتند و اکثرا وعده مي‌دادند در ۱۴۰۰ و بعد ۱۴۰۴ فلان و بهمان خواهيم کرد. يک بار همين آقاي دکتر محسن خان رضايي، همشهري خوزستاني ما هم که حالا مسئول اقتصادي شده، حضور يافت و خانه‌دار و خودکفا شدن هر ايراني تا ۱۴۰۴ را اعلام کرد. در اين برنامه چند بار خدمت آقايان عرض کردم که هيچ زيرساختي فراهم نيست و چشم روي هم بگذاريم اين ۱۰، ۲۰ سال تمام مي‌شود و با اين روش‌ها نمي‌شود، کشور برتر حوزه خاورميانه شد.

حالا ۸ ماه از ۱۴۰۰ هم گذشته و ما هنوز درگير مرغ و تخم‌مرغ هستيم. اگر تا سال ۱۴۰۴ اين معضل را حل کنيم حتما در سال ۱۴۴۴ که اين روزها بر زبان افتاده، يعني (۴۴ سال ناقابل ديگر)جزو ۷ کشور برتر دنيا  خواهيم شد. خوشبختانه طراحان امروز هم از خاورميانه و منطقه عبور و ما را براي کل دنيا کانديدا کرده‌اند و ۸ کشور صنعتي فعلي را هم  ناديده گرفته و به رتبه ۹ هم راضي نشدند.

داستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ و ۱۴۴۴ و طرح‌هاي خانه‌سازي سالي يک ميليون و خودکفايي در برنج و گندم و آب و سد و مرغ و تخم‌مرغ و شترمرغ و امثالهم ، بازي‌هاي نمايشي کوتاه‌مدت کساني است که هرازگاهي به عشق ميز و مقام، در ميدان‌هاي شهر، فيل هوا مي‌کنند و شعبده‌بازي راه مي‌اندازند و از ديوار چين عبور مي‌کنند.

حالا هنوز قصه برترين در حوزه منطقه به پايان نرسيده ، قصه رشد ۸ درصدي اقتصاد مطرح شده است.

آقايان روي کاغذ براي بودجه ۱۴۰۱ نرخ رشد اقتصادي ۸ درصدي پيش‌بيني و براي آخرين سال برنامه ششم هم همين عدد را تکرار کرده‌اند، اين در حالي است که در ۱۰ سال اخير رشد اقتصادي وجود نداشته و تورم ۴۰ درصدي بانک مرکزي و ۴۰۰ درصدي کوچه و بازار و ۴۰۰۰ درصدي ۴۰ سال اخير روشن و واضح است. دلار ۷ توماني به ۲۸ هزار تومان رسيده است. اگر اين تورم ۴۰۰۰ درصدي نيست، پس چيست؟

چگونه سازمان برنامه مي‌خواهد سال آينده رشد ۸ درصدي بودجه را محقق سازد؟

با کدام توليد ملي؟ کدام فروش نفت و گاز؟ کدام صادرات؟

عملکرد شاخص رشد اقتصادي در برنامه‌هاي توسعه براساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه نشان مي‌دهد در برنامه اول بالاترين و در برنامه پنجم کمترين رشد را داشته‌ايم. حالا با اين شرايط سخت تحريم‌ها و گرفتاري‌هاي باقيمانده از دولت قبل، چگونه مي‌توانيم به اين اهداف برسيم؟

آقاي دولت، اقتصاد يک موضوع واقعي و برمبناي آمار و اطلاعات است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2a8ol3