چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 17940
تاریخ انتشار: 1401/04/08 05:51

آشنایی با انواع استنلس استیل؟

با اضافه کردن مقدار کمی کروم به فولاد معمولی استنلس استیل تولید می شود. البته ترکیبات دیگری نیز در این فولاد وجود دارد که برخی از خواص استیل را تغییر می دهد. به عنوان مثال وجود نیکل در این فولاد سبب فرم دهی، شفافیت و استحکام بالای این فولاد در برابر حرارت بالا می شود. به دلیل وجود کروم در ترکیبات این استیل چنان چه در مجاورت اکسیژن هوا قرار گیرد به اکسید کروم تبدیل می شود. زمانی که این ترکیب بر روی استیل می نشیند از زنگ زدگی استیل جلوگیری می کند.

اجرا و تجهیز لوله کشی استنلس استیل مناسب برای

  • صنایع غذایی
  • صنایع خوراکی لبنیات
  • صنعت داروسازی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع آرایشی و بهداشتی
  •  کارخانجات تولید کره حیوانی و کره گیاهی (مارگارین)
  • خطوط تولید لبنیات نظیر شیر، دوغ، ماست، پنیر و…
  • شرکت های داروسازی نظیر آب خالص PW، آب قابل تزریق WFI و...

 

اجرا و تجهیز لوله کشی استنلس استیل

آشنایی با استنلس استیل؟

با اضافه کردن مقدار کمی کروم به فولاد معمولی استنلس استیل تولید می شود. البته ترکیبات دیگری نیز در این فولاد وجود دارد که برخی از خواص استیل را تغییر می دهد. به عنوان مثال وجود نیکل در این فولاد سبب فرم دهی، شفافیت و استحکام بالای این فولاد در برابر حرارت بالا می شود. به دلیل وجود کروم در ترکیبات این استیل چنان چه در مجاورت اکسیژن هوا قرار گیرد به اکسید کروم تبدیل می شود. زمانی که این ترکیب بر روی استیل می نشیند از زنگ زدگی استیل جلوگیری می کند.

با وجود سختی پوشش ایجاد شده بر روی استیل ممکن است این پوشش به دلایل مختلفی دچار خوردگی شود و چنان چه اکسیژن کافی در محیط نباشد، اکسید کروم تولید نمی شود و به تدریج دچار زنگ زدگی می شود.

ویژگی های فلز استیل عبارتند از

  • دوام بالا
  • هزینه نگهداری اندک
  •  قابل بازیافتجوشکاری استیل چیست؟

تقسیم بندی استنلس استیل؟

استنلس استیل به ۴ گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:

استیل های نگیر از ترکیب آهن، کروم، نیکل و کربن تشکیل شده است که خاصیت غیر آهن ربایی دارد.

استیل های بگیر از ترکیب آهن، کروم و کربن کم تشکیل شده و خاصیت آهن ربایی دارد.

استیل های مارتنزیت متشکل از آهن، کربن با مقدار بیشتر از گروه ۲ و کروم است و خاصیت سختی پذیری بالایی دارد.

استیل های دوبلکس متشکل از آهن، کروم و نیکل است. علاوه بر این که خاصیت آهن ربایی دارد دارای درجه حرارت معمولی نیز می باشد.

جوشکاری استیل چیست؟

جوشکاری استیل از سال 1954 با محافظت گاز (CO۲) ابداع گردید. جوشکاری استیل همواره رو به رشد بوده و روز به روز با دستگاه های مدرن تر و پیشرفته تر در بازار عرضه می شود. در حال حاضر پرکاربرد ترین روش جوشکاری استیل، جوشکاری استنیل با گاز به روش (TIG) میباشد گه امروزه این روش جوشکاری استیل به حرفه‌ای کاربردی در صنعت و تولیدات مختلف تبدیل شده است.

از آن جایی که در تمامی نقاط کشور باید صنعت در حال تولید و پیشرفت باشد پس باید شرایطی را مهیا ساخت که راه اندازی کارخانه ها و صنایع در هر شرایطی از آب و هوایی امکان پذیر باشد از مهمترین عواملی که فلزات را تهدید می کند رطوبت و اکسیژن است این دوعامل فلز را دچار خوردگی و زنگ زدگی می کنند اما کاربرد فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل توانسته امروزه در  لوله کشی استنلس استیل گزینه مناسبی باشد فولاد زنگ نزن متشکل از میزان تعیین شده ای از کربن، کروم، آهن، مولیبیدن، نیکل و... می باشد که هر یک از این ترکیبات توانسته بر مقاومت و کیفیت محصول بیافزاید.

جوشکاری استیل استفاده از حرفه‌ای پرکاربرد جوشکاری در تغییر حالت استیل برای مصارف صنعتی، کشاورزی و ظروف خانگی است. استفاده از روش‌هایی مثل جوشکاری استیل با اکترورد، جوش استیل (جوشکاری استیل با گاز آرگون) و موارد مشابه مسیر تغییر آلیاژ و شکل استیل را برای کاربرد‌های مختلف ایجاد کرده است.

پرکاربردترین نوع جوشکاری استیل به تولید ورقه‌های استیل با ضخامت کم برای صنعت و ساخت و ساز می‌باشد. کاربرد جوشکاری استیل در صنعت، ساخت و ساز، تولید لوازم خانگی، کشاورزی، خدمات شهری، لوله کشی استنلس استیل، و مواردی از این قبیل بر میزان ترویج این فراوری و تغییر شکل فلز استیل تاثیر داشته است.

استفاده از ترکیبات استیل در کنار دیگر فلزات و مواد نا هماهنگ با ساختار این فلز تولیدات کاربردی را به همراه داشته است. روش‌های مورد استفاده برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب از جوشکاری استیل پس از آزمون و خطاهای مختلف در صنعت مورد استفاده قرار گرفته اند.

جوشکاری تیگ تنظیمات متعددی دارند که باید به آن ها توجه کنید. به طور کلی استفاده از تورچ تیگ شما را مجبور می کند تا عملیات جوش را آهسته انجام بدهید. در این روش همزمان باید تورچ و فیلر را در دست داشته باشید.

به طور کلی برای جوشکاری به روش تیگ دو جریان برق وجود دارد، جریان برق AC برای آلومینیوم و جریان برق DC برای سایر فلزات مناسب می باشد. بنابراین قبل از شروع عملیات جوشکاری با توجه به نوع فلز خود، میزان جریان برق مورد نیاز جهت جوشکاری استیل را باید انتخاب کنید.

آشنایی با استنلس استیل؟

مناسب ترین روش جوشکاری قطعات استنلس استیل

برای انتخاب جوشکاری استنلس استیل با یک روش مناسب اول باید به این نکته توجه کنید که چه کاربردی از جوشکاری برای شما در اولویت قرار دارد. چنانچه صرفه جویی در هزینه ها مد نظر شماست و اولویت شما کاهش هزینه ها است، جوشکاری نقطه ای بهترین گزینه است. اما چنان چه مقاطعی که قصد جوشکاری آن را دارید نازک است و نیاز به ظریف کاری می باشد، جوشکاری تیگ گزینه بهتری است. به غیر روش های جوشکاری های گفته شده روش های دیگری هم وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ این روش ها عبارتند از: جوشکاری قوس الکتریکی پلاسما، جوشکاری اصطکاکی، جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوشش دار و ...

معرفی روش‌های جوشکاری استیل؟

روش‌های مختلف جوشکاری استیل وابسته به مصارف کاربردی و دستگاه استفاده شده در این عملیات نامگذاری و قابل شناسایی هستند. علاوه بر سه روش اصلی جوشکاری استیل یعنی (TIG)، نقطه ای و (MIG) به روش‌های رایج دیگر در این مسیر می‌توان اشاره داشت. 

جوشکاری استیل با گاز به روش TIG

کیفیت بالا، قابلیت انعطاف پذیری و طول عمر از ویژگی‌های این روش جوشکاری استیل است. در این روش از فرآیند جوشکاری فولاد ضد زنگ در حرارت پایین استفاده می‌شود. گاز آرگون در صورت نیاز در این جوشکاری برای محافظت داخلی و خارجی با گازهای هلیوم و هیدروژن ترکیب می‌شود. این روش به نسبت MIG پیچیده تر است. تنظیمات متعدد ماشین‌های کاربردی در این روش جوشکاری آن را به امری تخصصی تبدیل کرده است.

جوشکاری استیل با گاز به روش نقطه‌ای

یکی از در دسترس ترین و ارزان ترین روش‌های جوشکاری استیل نقطه ای بوده که با جریان الکتریسته به راحتی صورت می‌گیرد. این نوع جوشکاری در نقطه پایین ذوب فلز انجام شده و از کج شدگی آن جلوگیری می‌کند.

جوشکاری استیل با گاز به روش MIG

 

جوشکاری استیل با گاز محافظ (GMAW) که به آن MIG یا قوسی گفته می‌شود،یک فرایند نیمه اتوماتیک است. قوی بودن اتصال دو قطعه مستلزم اصولی انجام شدن فرآیند جوشکاری در این روش است. این فرآیند از گاز محافظ غنی از آرگون و سیم الکترود استفاده می کند. به نسبت روش TIG سریعتر بوده و تحت شرایط ساده تری قابل انجام است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5wba