پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 5265
تاریخ انتشار: 1400/08/18 00:15

آخرین آمار از تجارت خارجی کشور

سخنگوی گمرک ایران گفت: از ابتدای ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار با کشورهای جهان تبادل شده است.

سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: از ابتدای ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، کشور حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با کشورهای جهان تبادل کرده است.

وی افزود: در این مدت ۱۴۲ کشور به صورت مستقیم کالای ایرانی را خریداری کردند و ۱۱۰ کشور نیز فروشنده کالا به ایران بودند.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی گفت: ۷۵.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند.

وی افزود: کشورهای سوازیلند با هزار و ۸۰۰ دلار، کومور با پنج هزار و ۹۳۲ دلار، گواتمالا با ۶ هزار و ۲۶۴ دلار، اکوادور با ۶ هزار و ۵۳۴ دلار، انگولا با ۶ هزار و ۶۲۸ دلار، هندوراس با ۶ هزار و ۸۰۰ دلار، نیکاراگوئه با هفت هزار و ۶۶۷ دلار، و لائوس با ۹ هزار و ۸۰۰ دلار، هشت کشوری بودند که کمترین خرید را از ایران داشتند.

لطیفی در خصوص واردات کشور در هفت ماهه امسال گفت: در این مدت ۲۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد که امارات با هشت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالای مورد نیاز کشور در هفت ماه نخست سال بودند.

وی افزود: کشورهای ترینیدادو توباگو با چهار هزار و ۹۷۶ دلار، لتونی با ۱۶ هزار و ۵۷۴ دلار، ایسلند با ۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار، کامرون با ۲۵ هزار و ۹۵۱ دلار، سرزمین‌های جنوبی فرانسه با ۶۷ هزار و ۷۵۴ دلار، شیلی با ۸۳ هزار و ۷۴۹ دلار و کاستاریکا با ۸۶ هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای موردنیاز را به کشورمان داشتند.

منبع: جام جم


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qpep2