کدخبر: 32456

در و دیوار شهر را با نصیحت پر نکنید

در و دیوار شهر پر است از بیلبوردها و پوسترهایی که شهروندان را به اخلاق، فروتنی، بخشش یا بقیه فضیلت‌های اخلاقی دعوت می‌کنند.

من واقعا نمی‌دانم در جامعه‌ای کم‌اعتماد که هر فردش از زوال اخلاق سخن می‌گوید و آدم‌ها با سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها می‌رانند، چه کسی وقت و حوصله خواندن این پیام‌ها را دارد؟ چه نتیجه‌ای از این‌ها گرفته‌اید؟ می‌شود راه‌های دیگری هم رفت.
مقامات ایالت تگزاس با هزینه‌های تبلیغاتی سرسام‌آور تلاش می‌کردند مردم را به این باور برسانند که نریختن زباله در شهر وظیفه شهروندی است. جوانان ۱۸ تا ۲۴ساله بیشترین زباله را می‌ریختند؛ کسانی که حاضر به پذیرفتن حرف مقامات پشت میزنشین نیستند. مقامات احساس کردند به شعاری به اندازه کافی خشن و جدی، منطبق بر روحیه مغرور تگزاسی احتیاج دارند که افراد بی‌مسئولیت را خطاب قرار دهد.
بازیکنان تیم مشهور «دالاس کابوی» برای تبلیغ تلویزیونی دعوت شدند. بازیکنان در این آگهی زباله‌ها را جمع می‌کردند و به قوطی‌های مچاله‌شده نوشابه می‌گفتند «با تگزاس درنیفتید! » اکنون تمام محصولات «با تگزاس درنیفتید! » -از عکس برگردان گرفته تا لیوان قهوه و بلوز- در دسترس مردم است. بیش از ۹۵ درصد تگزاسی‌ها با این شعار آشنا هستند. این شعار در سال ۲۰۰۶میلادی (۱۳۸۵خورشیدی) به‌عنوان شعار محبوب امریکا انتخاب و در گرامیداشت آن رژه‌ای در خیابان مدیسون نیویورک برگزار شد. میزان زباله ریخته‌شده در سال نخست تا حد چشمگیر ۲۶ درصد کاهش یافت و در ۶ سال نخست کاهش ۷۶ درصدی در زباله‌های کنار بزرگراه‌ها مشاهده شد. این اتفاق نه با تهدید و زور بلکه با سُقُلمه‌ای خلاقانه محقق شد. این مثال را از صفحات ۱۳۸ تا ۱۴۰ کتاب سُقُلمِه نوشته ریچارد تیلر و کاس سانستین (ترجمه مهدی حبیب‌الهی و همکاران، انتشارات شفاف) انتخاب کرده‌ام. این مثال -در کنار ده‌ها مثال دیگری که تیلر و سانستین در کتاب آورده‌اند- نشان می‌دهد می‌توان با اقدام‌هایی بسیار کم‌هزینه‌تر از آنچه اکنون در بسیاری از روابط عمومی‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی دولتی و عمومی انجام می‌شود، مردم را به انجام برخی مسئولیت‌ها تشویق کرد. روحیه مردم را در نظر بگیرید. روی مسائلی متمرکز شوید که دغدغه مردم است و به‌کار بهبود زندگی‌شان می‌آید. مردم به اندازه کافی نصیحت اخلاقی شنیده‌اند. در و دیوارهای شهر را با هر چیزی شلوغ نکنید. تابستان است و خشکسالی و وقت سازگاری با کم‌آبی، زباله‌ها برای شهر مشکل درست کرده‌اند، مردم عوارض شهری را درست نمی‌پردازند، رانندگی شهروندان خوب نیست، ایمنی در مقابل آتش بسیار کم است. اگر در و دیواری برای شهر هست و اگر پولی دارید که خرج تبلیغات کنید، مسائلی مهم‌تر از نصایح اخلاقی وجود دارد. آنکه باید نصیحت و توصیه به فضائل اخلاقی شود شمایید، مقام مسیولا!! در و دیوار شهر ظرفیت پیام‌های مهم‌تری دارند.
محمد فاضلی / عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

روزنامه امروز

یادداشت مدیرمسئول

حرف حساب CSR چیست؟(۶)

حرف حساب CSR چیست؟(۶)

گفتیم که CSR یعنی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (Corporate SocialResponsibility) حرف تازه‌ای در مدیریت کسب‌وکار بوده و خلاصه آن پاسخگویی به افکار عمومی است که باید بر مبنای صداقت و راست‌گویی شرکت‌ها با مشتریان عمل کند.

gostaresh.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

logo-samandehi
الو وزیر