کدخبر: 25732

فروش اعتباری رمز ماندگاری در بازار هدف

با توجه به تغییرات بنیادی که در سطح بین‌المللی در عرصه بازاریابی رخ می‌دهد، لازم است که تاجران ما شیوه‌های بازاریابی و فروش خود را به روز کرده و از مولفه‌هایی چون فروش اعتباری غافل نشوند.
این فاکتور در کنار قیمت پایین و کیفیت بالا می‌تواند به صادرکنندگان ما در ماندن در بازار رقابت کمک کند.

استراتژی حمایت از صادرات مورد تایید سیاستگذاران اقتصادی، فعالان حوزه تولید و مردم است و دولت‌های مختلف با گرایش‌های سیاسی متفاوت نیز نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته‌اند و در این راستا اقدامات بسیار خوبی در طول برنامه سوم و چهارم توسعه برای رفع موانع صادرات و تشویق صادرکنندگان انجام شده است که می‌توان به تک نرخی شدن ارز، حذف پیمان ارزی، انتخاب صادرکننده نمونه، تامین مالی صادرات با کارمزد مناسب، تاسیس صندوق ضمانت صادرات، جایزه صادراتی و از همه مهم تر حذف مالیات از صادرات اشاره کرد. این اقدامات موجب شده که صادرات در طول برنامه چهارم رشد قابل توجهی داشته و این رشد در برنامه پنجم نیز تداوم پیدا کند اما همچنان نتیجه آن چیزی نیست که در شان اقتصاد و ظرفیت‌های صادراتی کشور باشد. در حال حاضر اگر تولیدکننده ایرانی بخواهد کالای خود را در سطح بین‌المللی بفروشد و در سطح جهانی بازاریابی کند نمی‌تواند از مولفه‌های کلاسیک این حوزه پیروی کند. بازارهای رقابتی جهانی به دلایل مختلف از جمله کندی دامنگیر اقتصاد جهان و رکود دچار تغییرات عمده شده‌اند و کار در آنها ظرافت‌های ویژه خود را می‌طلبد و صادرکنندگان نیازمند کمک و حمایت مشخص هستند. به طورقطع زمانی که صادرکنندگان از لحاظ قیمت و کیفیت با فروشنده ترک در شرایط برابر قرار دارد، آن چیزی که می‌تواند بازار را در اختیار صادرکننده ایرانی قرار دهد، امکان فروش اعتباری یا پیشنهاد فروش به شکل نسیه به خریداران است. گفتنی است؛ این کار در واقع موجب ایجاد فاکتور مزیت رقابتی برای صادرکنندگان ما می‌شود. در گذشته فاکتورهای مزیت رقابتی تنها با متغیرهایی چون قیمت پایین و کیفیت بالا سنجیده می‌شد حال آنکه متغیر سوم کلیدی با عنوان امکان فروش اعتباری یا پیشنهاد فروش به شکل نسیه در شرایط رکود بسیار موثرتر عمل می‌کند و بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات به همین منظور از راه اعطای اعتبار و فراهم آوردن امکان فروش اعتباری در بازار صادرکننده را تحت حمایت قرارمی‌دهند. در شرایطی که انبار کارخانه‌ها پر است و امکان فروش وجود ندارد باید فروش نقد به فروش اعتباری تغییر پیدا کند تا طیف بیشتری به سمت خرید سوق داده شوند. این ساز و کار در سطح بین‌المللی نیز عمل می‌کند و از اهمیت زیادی برخوردار است. ایده اعطای کارت‌های اعتباری نیز به منظور بالا بردن توان خرید مردم با سود اندک، مطرح شد که اگر همین دیدگاه در سطح بین‌المللی با ساز و کار مناسب پیاده شود فرصت‌های جدید را در بازار بین‌المللی ایجاد می‌کند. یکی دیگر از مسائلی که در امر صادرات و ماندگاری صادرکنندگان در بازارهای هدف موثر است، میزان ریسک بازارها و پوشش دهی این ریسک‌ها از سوی صندوق ضمانت صادرات است. لازم به یادآوری است؛ ما در منطقه، افریقا و کشورهای کمتر توسعه یافته بازار صادراتی داریم که تمامی این بازارها جزو بازارهای پر ریسک محسوب می‌شوند. البته بازارهای منطقه ریسک بالاتری را متوجه صادرکننده می‌کنند به همین دلیل صندوق ضمانت صادرات ریسک‌های اعتباری را که به مشتری مربوط می‌شود و نیز ریسک کشور خریدار را تقبل می‌کند تا بدین ترتیب از صادرکنندگان حمایت‌های لازم را در راستای ماندگاری در بازارهای هدف انجام دهد.
گفتنی است، بررسی ریسک خریدار و کشور نیازمند اطلاعات اعتباری است که در دسترس همگان قرار ندارد و صندوق ضمانت صادرات این اطلاعات را ارزیابی کرده و در اسرع وقت برای مشتریان حد اعتبار قائل می‌شود. شرکت‌های مدیریت خدمات صادرات به دلیل تسلطی که به چند و چون فعالیت‌های صادراتی مثل اطلاع از قوانین گمرکی، حمل‌ونقل و مسائل حقوقی دارند، حلقه ارتباط معتبر و محکمی بین صادرکننده و بازار صادراتی هستند.
سید آرش شهر آیینی/عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات

روزنامه امروز

tejaratb.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

الو وزیر