کدخبر: 25701

شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی

امروزه انسان‌ها به دنبال انجام بسیاری از فعالیت‌های خود ازجمله تجارت، ارتباطات آموزش و حتی سرگرمی در فضای مجازی هستند.

سازوکارهای فضای مجازی هر روز براساس توسعه و گسترش کمی و کیفی فناوری‌های نوین سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ارتباطات بین مردم و دانشمندان جهان باعث افزایش دانایی انسان عصر حاضر شده و زمینه تغییرات زیادی را در امور زندگی به وجود آورده است. تغییرات در قالب فناوری‌های نوین مانند رویکرد به وب ۲ باعث شده است تا بتوان هرچه بیشتر و بهینه‌تر از امکانات بالقوه فضای سایبر برای مهندسی دوباره امور روزمره زندگی بشر و تغییر ساختارهای سازمانی مانند روابط عمومی‌ها استفاده کرد. چون از وب ۲ به عنوان وب کاربر عمومی نیز یاد می‌شود که باعث بروز فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی در روابط عمومی‌ها شده که به نام روابط عمومی الکترونیکی مطرح شده. روابط عمومی‌ها با توجه به توسعه شبکه‌های اجتماعی و جامعه اطلاعاتی باید توجه ویژه خود را به دو عنصر اطلاعات و ارتباطات معطوف کنند. تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و استفاده از اطلاعات از یک‌سو، ارتقای دانش نظری روابط عمومی، تسلط بر ارتباطات اجتماعی و استفاده مناسب از رسانه‌های نوین برای شکل‌دهی به افکار عمومی از سوی دیگر نیازهای عصر حاضر در روند بیشتر تکامل روابط عمومی دهه سوم عصر جدید است. روابط عمومی شبکه‌های اجتماعی درواقع نحوه بکارگیری فناوری جدید ارتباطی و شیوه‌های جدید اطلاع‌رسانی برای ارائه خدمات منطبق برخواسته‌های مخاطبان به صورت لحظه‌ای، برخط و در درون شبکه‌های اجتماعی بر بستر اینترنت است. روابط عمومی مبتنی‌بر وب ۲ تنها در ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مخاطب خلاصه نمی‌شود، بلکه شرایطی را فراهم می‌کند تا مخاطب بتواند نظرات خود را بسیار راحت‌تر و بدون گذراندن محدودیت‌ها و عبور از سدهای قوی به اطلاع مدیران برساند. شبکه‌های اجتماعی همانند: تویتر، یوتیوب، مای اسپیس، پادکست و فیس‌بوک و گوگل به سرعت در جهان امروز درحال توسعه و همگی در خدمت روابط عمومی الکترونیکی هزاره سوم قرار هستند. توسعه فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که در خدمت فناوری اطلاعات و کاربردهای آن قرار گرفته جهان را دچار تغییر و تحول جدی کرده است و آینده‌ای نامشخص را پیش‌روی انسان عصر جدید قرار داده است. شاید تغییرات ایجاد شده در طول یک‌دهه گذشته با کل تغییرات زندگی بشر در طول تاریخ برابری کند. باید باور کنیم جهان درحال تغییر سریع و اساسی است؛ این تغییرات در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جریان است. به عنوان مثال در حوزه‌های اقتصادی شاهد پدیده‌هایی همچون تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، پول دیجیتالی و کارت اعتباری هستیم. تغییرات اجتماعی شامل توسعه‌دهی شبکه‌های اجتماعی، بهداشت الکترونیکی عدالت الکترونیکی، امنیت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، محتوای دیجیتالی، مدارس هوشمند در دانشگاه‌های الکترونیکی یا مجازی و امثال آنها نمونه‌های مشخصی از تغییرات فرهنگی هستند. درنهایت تغییرات سیاسی شامل دولت الکترونیکی، رای‌گیری الکترونیکی، دموکراسی دیجیتالی می‌شود. حال باید باور کنیم که روابط عمومی سنتی نیز باید به سمت روابط عمومی الکترونیکی و سپس هماهنگ بودن با شبکه‌های اجتماعی تغییر کند. روابط عمومی زمانی می‌تواند در یک مسیر پویا و درست قرار گیرد که آینده آن دیده شود. برای رسیدن به آینده مطلوب باید بر اساس توانمندی‌های موجود که امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در صدر آن است برنامه‌ریزی کرد، زیرا شبکه‌های اجتماعی این باور را تقویت خواهند کرد و ابزار آن را نیز به رایگان در خدمت انسان هزاره سوم قرار می‌دهند. بنابراین مدیران روابط عمومی‌ها باید بدانند که در آینده نزدیک نیازی به سخت‌افزارهای پیچیده و نرم‌افزارهای بومی ندارند. آنها به راحتی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به دانایی جهان متصل شوند. بنابراین باید آموزش در طول عمر و استفاده از جدیدترین روش‌های مدیریت نوین و فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به خدمت بگیرند؛ آنها باید هوشیار و آماده ورود به روابط عمومی عصر مجازی سه‌بعدی باشند.
دکتر قربانعلی تنگ شیر - مدرس ارتباطات

روزنامه امروز

tejaratb.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

الو وزیر