کدخبر: 30391

ظرفیت‌های مغفول فیروزه

معدن فیروزه نیشابور بهترین منبع فیروزه دنیاست که با بهترین ویژگی و باکیفیت‌ترین فیروزه در دنیا شناخته شده است. در همه کشورهای اروپایی و امریکایی، فیروزه را به نام نیشابور می‌شناسند.
 با توجه به این تفاسیر حیف است از چنین ظرفیتی استفاده نکنیم.

متاسفانه فیروزه نیشابور در ۲ حوزه بازاریابی و فرآوری با مشکل همراه است. به همین دلیل باید در این ۲ حوزه اقدامات اساسی انجام شود. از سویی دیگر باید با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت بازارچه‌ها و کارگاه‌هایی را ایجاد کرد که به دنبال آن ارزش افزوده بسیاری ایجاد می‌شود. درواقع باید ابتدا ارزش افزوده در محل ایجاد و سپس صادرات فیروزه انجام شود. این موضوع، هم به اشتغال کمک کرده و هم درآمدزایی با ارزش افزوده دارد. اما موضوع دیگر که باید در کنار بازاریابی و فرآوری به آن توجه کرد، استخراج معادن فیروزه است که باید از استخراج‌های سنتی به سمت روش‌های نوین حرکت کرد. من نیز بارها در این باره بر دیدار با مسئولان معدن تاکید کرده‌ام. باید روش‌های قدیمی تغییر پیدا کنند و جدید شوند. با توجه به این موضوع دیگر نباید از روش‌های انفجاری استفاده کرد. درحال‌حاضر روش‌های استخراجی می‌تواند به روش‌های نوین تبدیل شود. فعالان معدنی باید در این باره کار کرده و در صورت امکان به روش‌های جدید روی بیاورند. در این زمینه اگر نیاز به کمک باشد، مجلس شورای اسلامی از آنها حمایت خواهد کرد تا این کار تحقق پیدا کند. من در دیدارهایی که از معدن داشتم بارها این موضوع را به مدیران معدن گفته‌ام تا در دستور کار قرار بگیرد. خوشبختانه قرار است در این باره اقداماتی انجام شود که بی‌شک در توسعه معادن فیروزه تاثیرگذار است. اما بحثی که نباید از آن به آسانی گذشت، موضوعی است که در ابتدای صحبتم به آن اشاره کردم و آن برندینگ فیروزه در بازارهای جهانی است. همان‌طور که اشاره شد، سنگ فیروزه نیشابور از ظرفیت بسیاری برخوردار بوده و در دنیا شناخته شده است. امروز بدون آنکه کار چندانی روی سنگ‌های فیروزه انجام شود، در کشورهای اروپایی و امریکایی به راحتی از سوی افرادی که در حوزه سنگ فعال هستند، این سنگ را می‌شناسند. بنابراین شرایط برای برند(نشان)سازی مهیاست اما این اقدام به برنامه‌ریزی نیاز دارد. کاری نظام‌مند باید در این زمینه انجام شود، زیرا سنگ فیروزه نیشابور از رنگ بسیار زیبایی برخوردار است و سختی خوبی دارد به همین دلیل برای حضور پررنگ‌تر در بازارهای جهانی آمادگی دارد. البته برند(نشان)سازی در کشور ما باید در تمامی صنایع انجام شود. به اعتقاد من وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در زمینه برند(نشان)سازی، دفتر کارشناسی داشته باشد تا به اجرای این کار کمک کند. به طور کلی برند(نشان)سازی در هر حوزه‌ای اقدامی علمی به شمار می‌رود که نیازمند اطلاعات قابل توجه است. در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این زمینه اقدامات یاد شده را انجام دهد و به صنایع کمک کند در زمینه برند(نشان)سازی بسیار مفید بوده و می‌توان شاهد اقدامات موثری در این زمینه بود. امروز نه تنها فیروزه بلکه سایر مواد معدنی که ایران در اختیار دارد و با توجه به صنایعی که در سایه وجود این مواد معدنی در کشور شکل گرفته‌اند نیازمند برند(نشان)سازی و حضور جدی و پررنگ در بازارهای صادراتی دنیا هستیم.
حمید گرمابی - نماینده مجلس شورای اسلامی

روزنامه امروز

tejaratb.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

logo-samandehi
الو وزیر