کدخبر: 25638

کنترل مدیریت خشم

فرصت‌های کم و پیام‌های فراوان باعث می‌شود که گاهی بعضی از ایمیل‌ها و پیام‌های متنوع در دنیای مجازی گم می‌شود یا دیر خوانده می‌شود، یک دوست عزیز این پیام را مدت‌ها قبل برایم ارسال کرده است و من آن را بازنکرده بودم و شرمنده ایشان شده‌ام، این عزیز نوشته‌اند:


سلام ناصرجان، امید که حال‌تان خوب باشد، شما که در تحلیل مدیریت‌های مختلف تلاش می‌کنید، به موضوع «کنترل مدیریت خشم» در سیستم‌های اداری هم توجه کنید. در نظام اداری ما فقط به نقطه ضعف‌ها و خطاهای کارکنان و بالطبع تنبیهات مربوط توجه می‌شود و بندرت تشویق کارکنان انجام می‌گیرد. بسیاری از مدیران هم که فقط به تعبیری «مدیریت مچ‌گیری» هستند و به‌جای توجه به تلاش‌ها و خدمات کارکنان دنبال بهانه‌گیری هستند، این یادداشت را «آنتونی رابینز» درباره مدیریت نوشته‌اند که به نظرم خوب است، و شما در مجموعه یادداشت‌های مدیریتی خود موردتوجه قرار دهید.
سال‌ها پیش یکی از مدیران ارشد یک شرکت نفتی تصمیم اشتباهی گرفت و به همین سبب افزون بر دو میلیون دلار خسارت بر آن شرکت وارد شد. «جان دی راکفلر» مدیرعامل وقت شرکت بود.
روزی که خبر خسارت در شرکت پیچید بیشتر مدیران شرکت به بهانه‌های مختلف می‌کوشیدند تا از مدیرعامل دوری کنند تا مورد خشم و غضب او واقع نشوند، تنها کسی که آن روز جرأت کرد به دیدار مدیرعامل برود شخصی به نام «ادوارد تی بدفورد» بود او یکی از شرکای شرکت بود و خوب می‌دانست که باید خود را برای شنیدن سخنرانی طولانی علیه مدیری که مرتکب اشتباه شده بود آماده کند، زمانی که بدفورد وارد دفتر کار «راکفلر» شد کله قدرتمند امپراتور شرکت عظیم نفتی روی میز کارش خم شده و روی کاغذی سخت مشغول نوشتن بود، بدفورد ساکت و آرام بدون اینکه مزاحم کار او شود ایستاد، راکفلر پس از چند دقیقه سرش را بلند کرد و به آرامی گفت: آه بدفورد تویی؟به گمانم خبر خسارت وارد شده به شرکت را شنیده‌ای؟
بدفورد بلافاصله خبر خسارت را تایید کرد.
راکفلر گفت: چند روز است که روی مسئله فکر می‌کنم و قبل از اینکه مدیر مربوط را برای بازخواست بخواهیم، داشتم موارد مهمی را یادداشت می‌کردم. بدفورد باقی داستان را بعدها این‌طور تعریف کرد:
بالای کاغذ نوشته شده بود نقاط قوت آقای...، سپس فهرست طولانی از فضایل مدیر که شامل شرح حال مختصری از کمک‌های او به شرکت، تصمیمات درست در موارد مختلف، تصمیم‌هایی که مبالغی بیش از خسارت اخیر که عاید شرکت کرده بود را روی کاغذ نوشته بود و در انتها هم یک مورد قصور پیش آمده در بخش نقاط ضعف ثبت شده بود.
بدفورد می‌گوید: من هرگز این درس را فراموش نکردم و در سال‌های بعد هر وقت که در صدد برخورد و تنبیه کسی بودم قبل از هر چیز خودم را وادار می‌کردم پشت میزی بنشینم و با تعمق فهرستی طولانی از نقاط قوت همان شخص تهیه کنم و تنها پس از تهیه یک چنین فهرستی متوجه می‌شدم که قادرم مسئله را از بعد واقعی آن مورد بررسی قرار دهم و این امر باعث شد تا از پرهزینه‌ترین اشتباهاتی که هر مدیر امکان مرتکب شدن به آن را دارد و آن چیزی جز خشم و عصبانیت نیست دور باشم. من به همه مدیران که با مردم سروکار دارند توصیه می‌کنم که از این روش استفاده کنند.»
حکایتی که نقل شد در حد یک شرکت نفتی بین‌المللی است و صحبت از چند میلیون دلار است، درحالی‌که بخش عمده‌ای از «مدیریت خشم» در جهان امروز و به‌ویژه در سرزمین ما و بین مدیران ارشد و میانی و پایین‌تر به دلایل بسیار ساده و کم‌اهمیت یا به‌واقع بی‌اهمیت روی می‌دهد که گاهی ناشی از سوءتفاهم و یا بدفهمی و یا غرض‌ورزی‌های نفر سومی نشات می‌گیرد که با گذشت زمان بی‌رنگ می‌شود، ولی زخم ناشی از عصبیت و خشم بر دل کسی یا کسانی برای همیشه باقی می‌ماند.
«خشم» در هر حالتی و به هر دلیلی و از سوی هرکسی نشانه بی‌خردی است، با رشد اندیشه و قدرت تفکر، عصبیت کاهش می‌یابد، کسانی که با داشتن مدارک تحصیلی بالا و پست‌های مهم مدیریتی، به هردلیلی قادر به کنترل خشم خود نیستند، نیاز به روانکاوی و مراقبت پزشکی دارند. حتما این قصه را هم شنیده‌اید که کودکی بر بدنه اتومبیل پدر خطوطی را کشید و پدر در عصبیت انگشتان فرزند را قطع کرد و بعد متوجه شد که بچه بر اتومبیل نوشته است، پدر دوستت دارم. همه فجایع و قتل‌ها و دعواها و کتک‌کاری‌ها و فحاشی‌ها در طول تاریخ در لحظه عصبیت و خشم سرچشمه گرفته است، توان انسان‌ها در برابر حوادث و اتفاقات ناخوشایند متفاوت است، ضریب روحی و روانی امروز انسان‌ها با توجه به گرفتاری‌های دنیای ماشینی و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جوامع به‌طور کامل تغییر کرده است، توان انسان‌ها کاهش‌یافته، صبوری از جامعه رخت بربسته، اخلاق در سقوط قرارگرفته و آدمی آماده انفجار لحظه‌ای است. در چنین شرایط سختی است که باید از انسان این مخلوق برتر خداوند انتظار صبر و بردباری در برابر یکدیگر داشته و مدیریت خشم را به همگان توصیه کنیم.
پیامبر بزرگوار ما (ص) فرموده‌اند، در زمان خشم و حتی در زمان شادی از هرگونه تصمیم خودداری کرده و یک روز بعد آنچه را که فکر کرده‌اید انجام دهید، در خشم و شادی تصمیماتی گرفته می‌شود که بیشتر بر مبنای احساس است نه عقل.

ناصر بزرگمهر / مدیرمسئول

روزنامه امروز

tejaratb.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

logo-samandehi
الو وزیر