کدخبر: 24019

مدیران، محصور حاجبان دربار!

«فرانسوا نیکولا» سفیر فرانسه در تهران(۱۳۸۱) از دیدگاه یک سیاستمدار اروپایی به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «مسئولان ایرانی به سادگی در دسترس نیستند، البته این مسئله می‌تواند نتیجه یک گزینش اجتماعی و شیوه زندگی و آگاهانه باشد.

این امر برای من قابل احترام است، اما یک چیز مسلم است و آن اینکه سفیر ایران در فرانسه به راحتی می‌تواند با هر یک از مقامات فرانسه تماس بگیرد، حالا جواب مثبت باشد یا نه، بحث دیگری است، اما من و همکارانم اگر بخواهیم با یک کارمند عالی‌رتبه یا یک سیاستمدار ایرانی ملاقات کنیم، باید هفته‌ها و ماه‌ها منتظر بمانیم و... »
گفت‌وگوی سفیر فرانسه در تهران با مطبوعات از جنبه‌های گوناگون می‌تواند مورد توجه روزنامه‌نگاران و مدیران قرار گیرد. یک سیاستمدار اروپایی با تیزهوشی ضمن اینکه شیوه اجرای برخورد مسئولان ما با سیاستمداران خارجی را مورد نقد قرار می‌دهد، اظهارنظر می‌کند که این موضوع شاید به نوعی آگاهانه و جزو شیوه زندگی شما باشد اما با همه معایبی که دارد، قابل احترام است.
سفیر فرانسه به راحتی، نخستین درس مدیریتی یعنی ایجاد ارتباطات آسان برای نیل به اهداف سازمانی را در مقایسه‌ای کوتاه برای مسئولان ما بیان می‌کند. سفیر می‌گوید: دیدار با «کارمندان» در ایران دچار مشکل بروکراسی و پیچ و خم‌های تشریفاتی است، اما به‌عکس دیدار ایرانی‌ها با مقامات فرانسوی بدون توجه به نتایج آن به سادگی انجام می‌شود.
«هادی اشرفی»، هنرمند نقاش و طراح تعریف می‌کرد که در سفر به یکی از کشورهای اروپایی برای نشان‌دادن جایگاه هنری خودش به دیدار وزیر فرهنگ و هنر آن کشور می‌رود و با اینکه فکر می‌کرده آنها نظر مساعدی به ایران ندارند، در کمتر از یک ساعت و با نخستین مراجعه و بدون طی‌کردن بروکراسی و پیچیدگی‌ها، توانسته است با ایشان دیدار کند و نمونه آثارش را ارائه دهد و اجازه تدریس بگیرد و...
سال‌ها پیش، «استاد باستانی پاریزی» نقل می‌کرد در رابطه با ویزا به همین سفارت فرانسه مراجعه می‌کند و با برخورد نامناسب یک کارمند پشت گیشه روبه‌رو و رنجیده‌خاطر می‌شود، اما بعد یادداشتی برای سفیر وقت می‌فرستد و خودش را به عنوان یک نویسنده، پژوهشگر و استاد ادبیات که بارها به آن کشور سفر کرده، معرفی می‌کند و از نوادگان «ویکتور هوگو» و «بالزاک» بابت برخورد نامناسب کارمند سفارت گله می‌کند. یادداشت استاد که به‌دست سفیر می‌رسد، نماینده‌ای برای عذرخواهی و صدور ویزا نزد استاد باستانی می‌فرستد و...
وقتی این قصه‌ها را می‌شنویم و به یاد می‌آوریم که ما ملتی کهنسال در فرهنگ بحث و مجادله و گفت‌وگو بوده‌ایم و تدریس در حوزه‌های علمیه ما هنوز هم به شیوه باز و بدون تشریفات انجام می‌شود، این پرسش مطرح می‌شود که بر مدیران ما چه رفته که از این پیشینه ارتباطی جدا شده و از آیین سروری فقط تندی‌کردن و درهای بسته را پیشه خود کرده‌اند. یاد حافظ بزرگ بیفتیم:
نه هرکه طرف کله کج نهاد و تند نشست   /  کلاه‌داری و آیین سروری داند
آیا وقت آن نشده که درباره شیوه‌های مدیریت، به‌ویژه دسترسی نداشتن مردم به مدیران، تصمیم قاطعانه و قابل اجرا گرفته شود؟ تا کی مدیران ما می‌خواهند در اتاق‌های دربسته و دور از دسترس مراجعان قرار گیرند؟ آقایان وزرا، مسئولان عالی‌رتبه و مدیران ارشد سازمان‌ها، آنچنان از کارکنان سازمان خود دور شده‌اند که بعید است حتی به موارد درون‌سازمانی خود نیز اشراف داشته باشند.
مدیرانی را می‌شناسم که در حصار چند معاون و یکی دو منشی و دفتردار و حاجب و محافظ اسیر شده‌اند و حتی فرصت ندارند که بدانند پشت در اتاق‌های آنها چه می‌گذرد؟ دیدن مدیرعامل یک بانک، برای یک مشتری معمولی یا حتی کارمند همان بانک در رویا امکانپذیر است.
متاسفانه این نگاه غلط مدیریتی از عالی‌ترین مقام‌ها تا کوچک‌ترین رده‌های اداری فراگیر شده و نداشتن وقت و پز در جلسه بودن، ژست مدیریتی به شمار می‌آید.
این روزها مردم برای دیدن یک شهردار ناحیه هم باید در انتظار بمانند، رییس دفتر شهردار یک منطقه برای خود، منشی و منشی او برای خود تلفنچی و تلفنچی برای خود نگهبان انتخاب کرده است. برای رسیدن به شهردار یک منطقه باید ۴ دروازه را پشت سر بگذارید.
وضعیت نبود ارتباط بین مسئولان و مردم روزبه‌روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. مدیرعامل یک بانک بزرگ می‌گوید دو ماه است که می‌خواهد با شهردار یکی از شهرها صحبت کند اما نتوانسته است.
 یعنی مدیران برای دستیابی به خودشان هم کم‌کم دچار مشکل شده‌اند.
دولت پاسخگو، دولت تدبیر و امید باید راهی برای ارتباطات بین مسئولان و مردم فراهم کند، باید کاری کنیم که مسئولان گاهی بدون تشریفات و بگیر و ببند سوار تاکسی شوند، سوار اتوبوس شوند، به بازار میوه و تره بار بروند، دست زن و بچه را بگیرند و وارد یک فست فود شوند و با میز بغل دستی سلام و علیکی بکنند، دیدارهای نمایشی راه به جایی نمی‌برد، شأن داخلی‌ها را حفظ کنیم، امام رحمه‌الله علیه گفت: «مردم ولی نعمت مسئولان هستند»، اگر به مردم خودی پاسخ نمی‌دهیم، شأن خارجی‌ها را حفظ کنیم «که در این دولت بسیار حفظ کرده‌ایم و ممنونیم»، کاری کنیم که در آینده هم هیچ سفیر یا مهمان خارجی مثل ۱۴سال قبل نگوید دیدار مسئولان شما به سادگی میسر نیست. مردم را جدی‌تر بگیریم، این مقام‌ها جاری آب هستند و می‌گذرند.

ناصر بزرگمهر/ مدیر مسئول

روزنامه امروز

ویژه‌نامه نوروز ۱۳۹۶

ویژه‌نامه نوروز ۱۳۹۵

tejaratb.png

sanatp.png

نرخ طلا و سکه - امروز

الو وزیر